Skorstenen på ovanvåningen är inbyggd med väggar runt, det är en bred luftspalt mellan vägg och skorsten som leder upp på vinden.

Väggarna är inte så värst bra isolerade så jag tänkte ta bort de så att skorstenen blir synlig runt om på ovanvåningen.

Min fråga är då den att när jag river väggarna så blir det ett mellanrum i taket mellan skorsten och innetaket på ovanvåningen där luftspalten upp till vinden är. Vad får jag använda för material för att täppa till denna luftspalt för att hindra den kalla luften på vinden att komma in på ovanvåningen ?

Får jag lägga isolering (stenull) mot skorstenen och sen lägga ett nytt innetak på ovanvåningen som går kloss mot skorstenen ?

Huset är byggt på 1920 talet. och golvet på ovanvåningen går kloss mot skorstenen.
 
Nått som inte är brännbart, tex Lecakulor, sten/glasull eller varför inte sand. Att lyssna med sotarn är annars ett bra tips!
 
Mineralit, tror jag sotaren pratade om. Men antar att det är ett varumärke för en obrännbar skiva, helt enkelt. Säkert är det olika klassningar osv kring det där. "Min" sotare höll en förhållandevis lång utläggning, så mitt råd är att kontakta sotare för råd. Hos mig blev det godkänt så länge eftersom huset är byggt så (bjälklagsbjälke intill skorstenen), men nu när jag skall isolera vinden är det åter ett frågtecken, vet inte hur jag skall göra i taket, pressa en mineralitskiva mellan, tror jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.