Håller på att skissa hur kaminen ska byggas in.
Kaminen är av denna modell och jag undrar hur jag bygger upp väggen kring den på bästa sätt.

Övriga väggar kring den är gips och jag har inte satt igen utrymmet kring den just för att kunna använda rätt material. Skorstenen blir troligtvis stål/premodul.

wklad-kominkowy-maja-12-kw-lewy-kominki-sklep-olsztyn.jpg
 
Du måste givetvis ha avstånd till väggar inom vilka du hade tänkt bygga in kassetten. Stålreglar och fibergips (Fermacell) är det som rekommenderas. Ventilationsgaller på båda sidor.

För övrigt skulle jag inte köpa det helt okända märket för
2 379,00 PLN . Det finns andra bra kassetter (polska/franska), om du nu ska köpa från Polen.
 
isolde skrev:
Du måste givetvis ha avstånd till väggar inom vilka du hade tänkt bygga in kassetten. Stålreglar och fibergips (Fermacell) är det som rekommenderas. Ventilationsgaller på båda sidor.

För övrigt skulle jag inte köpa det helt okända märket för
2 379,00 PLN . Det finns andra bra kassetter (polska/franska), om du nu ska köpa från Polen.
Tack. Redan köpt en kamin. Vill bara ha en exempelbild.

Så Fermacell funkar, har kört det i badrummet.
Avståndet till brännbart vem bestämmer det eller var kan jag hitta den infon?
Är den kamintillverkaren som anger det i manualen eller?
 
När det handlat om brandskydd, säger reglerna 10 cm till brännbart material, om jag inte missminner. I fallet med inbyggd kamin handlar det om att temperaturen aldrig blir så hög att det uppstår deformationer på kassetten om man råkar elda häftigt. Därför måste man se till att luften runt kassetten kan cirkulera fritt, och mynna ut genom ventilationsgallren.
Som extra skydd mot bärande vägg kan du isolera med stenull på aluminiumfolie. Folien gör att fibrer inte far omkring med luftströmmarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.