Tjo.
Experimenterat med lite gipsskivor jag fick över i bygget i en gammal diom kombipanna, olja/ved.
Hittade nåt som verkar funka men har nu mtrl problem:
Bytte plats på luckorna(primär/sekundärluft) satte en gipsskiva mot väggen längst bak (som isolering), slängde in två tegelstenar på rostret på högkant som sköts mot bakväggen av pannan, på tegelstenarna ytterligare två halva tegelstenar. Ovanpå tegelstenarna, mot halvstenarna ställde jag en skiva dubbelgips som gick ända upp till taket i förbränningsutrymmet. Nu hade jag skapat en panna med underförbränning där primärluften togs in i luckan högst upp, gick ner genom vedstacken, brann i botten av vedstacken och flammade upp i en springa som är en tegelsten hög längst bak i pannan bakom skivan i dubbelgips, rökavgång i ett 180x180mm hål i tak förbränningsutrymme bakom dubbelgipsskivan, sekundärluft öppnade jag ca 1cm så landade rökgastemp på ca 190-200*C och lyckades ladda första tanken(500l) och varmvatten beredaren(120l) på två timmar innan gipset brann upp.
Tänkte försöka permanenta lösningen och lurar på vilket material jag kan använda till delningsväggen i dubbelgips.
Jag har noll kunskap i vedeldning, den som ritat diom pannan från början kan på sin höjd använt huvudet som hattförvaring.
 
Letade lite till i forumet efter att jag postat o hittade en ombyggnadsbeskrivning från äfab i en gammal tråd o på sista sidan är ju givetvis mitt kit beskrivet. Ta i trä.
 
  • Gilla
micke_t
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.