Jag håller på att bygga om ett badrum, och kommer även att flytta en dörr en liten bit, vilket innebär att karmen kommer att sitta mot material den inte suttit mot förut. På ena sidan är det inga konstigheter, för där kommer jag regla upp ca 20 cm, så det blir reglar belagda med våtrumsskiva. Men på andra sidan är det lite lurigare. Väggarna består av 70mm hård (då menar jag HÅRD...) betong, och vis av tidigare erfarenhet är jag inte så sugen på att fästa dörrkarmen direkt i betongen, det är att be om trubbel, då betongen spricker otroligt lätt om man försöker borra och skruva i den från kortsidan, i synnerhet med dimensioner av typen karmskruv.

Så min idé är att göra hålet 45 mm bredare än modulmåttet för att kunna trycka in något vettigt att skruva i där.

Men problemet är då vad? Det smidigaste är såklart en 70x45 som man ställer tjusigt i våg, och fäster in på 6-7 ställen i väggen med små men naggande goda plugg av någon försiktig diameter, och därefter kan man skruva karmen rätt in i regeln efter förborrning enligt gängse normer osv.

Men problemet då är att jag plötsligt i så fall har en träregel rätt in i badrummet, vilket ju inte är sådär jättepoppis om man är försäkringsbolag eller något annat obehagligt.

Vad har jag för alternativ? Klämma dit en 45*45 som man klär med en tunn remsa våtrumsskiva in mot badrummet och lite gips eller våtrumsskiva som blir över ut mot hallen? Räcker det i så fall att täcka den på insidan (mot badrummet), eller ska man även täcka den på kortsidan (mot karmen) och därefter vika runt våtrumsfolie eller kantremsa enligt tillverkarens instruktioner?

Eller har jag helt missat en supergiven lösning? Någon kompositregel som tål fukt och går att skruva i som jag bara klämmer dit och alla mina bekymmer är borta kanske?

Jag kan omöjligen vara först i landet med detta dilemma, stort tack på förhand för tips! :)
 
Hej,

Det är väl bara att sätta 70-regeln som du tänkt och klä den med plyfa+gips på insidan mot badrummet och osb+gips på utsidan. Då blir väggen ca 12 cm tjock vilket passar bra med en standardkarm som är 118 mm.

Eller missar jag något uppenbart?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Hej,

Det är väl bara att sätta 70-regeln som du tänkt och klä den med plyfa+gips på insidan mot badrummet och osb+gips på utsidan. Då blir väggen ca 12 cm tjock vilket passar bra med en standardkarm som är 118 mm.

Eller missar jag något uppenbart?
Ja, du missar att väggen är 70 mm tjock totalt, och måste ansluta med en vägg som är 70 mm tjock.
 
Y yens skrev:
Men problemet då är att jag plötsligt i så fall har en träregel rätt in i badrummet
Dörrkarmen är väl också i trä? Om det sitter en lika tjock regel precis bredvid borde inte göra något? Ska du ha tätskikt på betongväggen så får du dra det vidare över regeln.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Y yens skrev:
Ja, du missar att väggen är 70 mm tjock totalt, och måste ansluta med en vägg som är 70 mm tjock.
Då är det ju bara att ta en mindre regel så är problemet löst. Dock tror jag inte att det är godkänt enl. säker vatten att ha så tunna väggar. Du ska väl ha kakel på väggarna gissar jag? Se bifogad bild från säkervatten.se
 
  • Illustration av en väggkonstruktion för våtrum med keramik, reglar, plywood och tätskikt enligt säkervatten.se instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Då är det ju bara att ta en mindre regel så är problemet löst. Dock tror jag inte att det är godkänt enl. säker vatten att ha så tunna väggar. Du ska väl ha kakel på väggarna gissar jag? Se bifogad bild från säkervatten.se
Så det skulle vara omöjligt att bygga igen eller flytta ett dörrhål i en villa med innerväggar i betong och få det godkänt, Med mindre än att sätta upp nya betongväggar? Det låter otroligt.
 
Bilden visar en trävägg.
 
useless useless skrev:
Dörrkarmen är väl också i trä? Om det sitter en lika tjock regel precis bredvid borde inte göra något? Ska du ha tätskikt på betongväggen så får du dra det vidare över regeln.
Ja, givetvis viker jag tätskiktet runt regeln i så fall. Det går ju till och med att dra ut det på karmen om så önskas, men jag misstänker att det är svårare att få bra. Men då bygger jag ju in organiskt material i väggen närmast badrummet, det var det jag tänkte försöka undvika. :)
 
Det är nog större risk för eventuella problem om du drar tätskiktet runt regeln. Låt det fortsätta från väggen ut på regeln bara så kan träet andas på de andra sidorna.
 
useless useless skrev:
Det är nog större risk för eventuella problem om du drar tätskiktet runt regeln. Låt det fortsätta från väggen ut på regeln bara så kan träet andas på de andra sidorna.
Ok, ja det är kanske ingen dum idé. Det får jag ta med mig helt enkelt, att sikta på att sluta kant i kant där regeln slutar inne i rummet. Då har den ju två sidor öppna (en mot karmen och en ut mot hallen utanför) och bör kunna andas osv. Tack!
 
Man ska inte överarbeta. Tätskiktet ska ju skydda mot vatten. Hur ofta kommer ni att spruta vatten mot dörren några längre perioder?
 
useless useless skrev:
Man ska inte överarbeta. Tätskiktet ska ju skydda mot vatten. Hur ofta kommer ni att spruta vatten mot dörren några längre perioder?
Tanken är att inte göra det alls, men man blir ju mörkrädd när man läser alla regler och instruktioner från horder av olika kontrollmyndigheter. Jag vill ju göra det rätt...
 
En enkel lösning: Sätt upp dörrkarm/dörr där du vill ha den, och skumma med PUR-skum.
Så kommer den att sitta bra, och det blir vattentåligt.
Se till att karmen inte trycks ihop av skummet genom att kila mellan dörr och karm medan skummet härdar.
 
En dålig lösning då det blir omöjligt att justera karmen.
 
useless useless skrev:
En dålig lösning då det blir omöjligt att justera karmen.
Ja, och därför är man noggrann när man gör det första gången.
Hur ofta justerar du dörrar och fönster Useless?
Jag minns inte att jag gjort det någon gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.