Har sökt sökt och åter sökt men inte blivit klokare. Skall börja isolera vår övervåning och letar luftspaltslösningar. Har hittat papp, vanlig masonit och cellplastsskivor.

Pappen litar jag inte på så det vill jag inte ha. Vi har en Smålandsvilla där taket är lagt på oljehärdad masonit(?) och om det börjar läcka in i skarvar i masoniten så vill jag inte få pappen förstörd och söndertrasad.

Vanlig masonit, tjocklek 32mm leder just nu, men det är tungt och otympligt.

Cellplastskivor är nästa alternativ. Hur är detta? Luften skall ju fortfarande kunna vandra igenom cellplasten och det gör den väl? Slipper man sätta läkt helt och hållet? Bara att tjoffa upp skivorna?
 
Vet inte om du menar att den nästan täta cellplasten skulle ersätta en fri luftspalt av reglar och masonit. Glöm detta i så fall. Du måste ha fri "ventillation" genom luftspalten. Är konstruktionen verkligen sådan extrem budgetlösning att det endast är masonit utan takpapp mm? I så fall hade jag nog hellre satsat på att förbättra denna än att hitta på nödlösningar när det börjar läcka. vanligast och fullt tilräcklig lösning till de flesta hus är vanlig board/masonit monterad så att den aldrig berör yttertaket.
 
Denna cellplast tänkte jag på: http://www.feab.se/images/taklatt.jpg
Är ute efter något som är enklare att handskas med än masonit, men har redan valt bort pappen. Verkar som att cellplasten inte heller är bra så det blir nog masoniten trots allt. :S
 
Ok det var denna cellplats du menade. Den bör fungera men jag föredrog masonit eftersom det är det vanligaste och väl testat. Men jag håller med om att det kan vara ganska besvärlig att hantera. Den masonit/board jag använde var så mjuk att den kunde skäras med kniv och knäckas precis som gips Nackdelen var att den hänger en hel del efter montering. Detta spelar troligen ingen roll så länge den inte böjs så den rör vid yttertaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.