Hej!

Är på gång att putsa om huset och funderar på hur man kan fixa till undersidan på vindskivan så det blir en snygg övergång mellan vindskivan och de putsade gesimserna. Det har suttit en träpanel på gaveln tidigare så på insidan av vindskivan är det en läkt fastspikat som går längs med underkanten. Sedan är det ett litet tomrum på ca 3 cm mellan denna trärena läkten och putsen. Det är det tomrummet jag vill bygga igen och hur gör man det bäst? Kan man spika dit långa remsor av oljehärdad board eller liknande tunt skivmaterial som ett lock på undersidan av vindskivan? Och sedan måla ihop det med vindskivan?

Det jag vill uppnå rent estetiskt är tre rena trappningar uppifrån och ner, först en i trä och två putsade. Original är egentligen tre putsade trappningar och murade gavelpannor men så är inte taket lagt idag.

Har också funderat på plåt och då plåta in hela vindskivan, vilket är praktiskt, men är rädd för att det blir just för plåtigt till detta hus.

Här är bilder:

20160714_080956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160714_082037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du ska putsa om huset ska du absolut fundera och verkligen undersöka om man inte kan göra putsade gesimser som går upp mot pannorna. Det är synd att vid ett så omfattande jobb inte få till det ursprungluga och ganska typiska sättet/stilen i Skåne och Danmark där ofta pannorna är ihopmurade med gesimsen.
I annat fall hade jag nog valt att putsa upp den tredje utkragningen och bara haft en så liten plåt som möjligt av rheinzink från panna och över kanten.
 
Mmm, det är lite synd men visst krävs det att taket är planerat för det? Att pannorna ligger exakt så att den sista dubbelvingade raden går över fasadkanten? Ska fundera över alternativet utan vindskiva och med mindre plåt men ursprungliga frågan kvarstår. Det kommer att bli ok snyggt (om än inte original) när vindskivan och putsen är i samma färg. Tror jag.. I alla fall om man kisar :)
 
Om du ändå ska putsa om så bör ju vindskivan bort för att kunna putsa och framförallt tillse att översta skiftet av teglet sitter fast. Jag fick mura om en del av det på mitt hus vid fasad och tak renoveringen.
Då ser du hur långt ut pannorna sticker och det går ju att kapa pannorna på längden likaväl att man kanske kan justera dom lite sidledes om man skjuter några rader lite grann.
Om detta inte går så är det ju bara att sätta dit en ny vindskiva alternativt plåt. Att spara på de gamla vindskivorna är ju ingen större mening om man ska göra en fasadrenovering för den kostnaden är försumbar i det sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.