I mitt hus som är byggt 1893 finns detta hörn i hallen på bottenvåningen.

När jag köpte huset för fem år sedan stod en garderob i hörnet och på vägg i hörnet satt någon form av väv. Tror att den var typ fastlimmad. På det som jag då trodde var en gammal murstock.
Jag lät ta bort garderoben och riva ner "väven". Efter det lät jag målare vitmåla det som jag då utgick från var en gammal murstock.

Ganska snabbt reagerade jag på att hörnet inte fick en putsad struktur utan snarare en slät målad yta. Denna yta har nu, som ni ser på bilderna, börjat spricka.
Förmodligen pga att den färg som använts inte lämpar sig för underlaget.

På de ställen där färgen lossnat har jag nu fått möjlighet att se det som jag trodde var en gammal murstock, under den vita färgen. Jag börjar nu betvivla att det är en gammal murstock. Dvs vanligt puts och bruk.
Ytan känns inte så skrovlig som en murad/putsad vägg borde göra utan mer slät, men med en viss "struktur". Lite glansig yta, inte särskilt sträv.

Vad kan detta vara? Vilka material använde man förr, kan ha renoverats när som helst, bakom exempelvis en kakelugn eller annan eldstad?
Kan det handla om någon form av skiva? Kan det vara uppmurat med ev lättbetong?
Asbestcementskivor? Eller något annat?

Eftersom färgen släppt och jag skulle vilja riva ner all färg igen och måla om vill jag innan denna åtgärd försöka ta reda på vad som finns under.

Tjockleken på ev skiva eller något som murats upp, är ca 4 cm. På båda sidorna.
Detta får mig att misstänka någon form av skiva. Borde vara svårt att mura upp ytor som är så gott som exakt lika tjocka. Men, det är klart att det kan gå.
Vänster och höger sida är dock inte lika breda.
Vänstra sidan är ca 67,5 cm och den högra ca 62 cm.
Höjden är minst 2,5 meter, men ev fortsätter materialet även under taklister.
Går ej att se.
Färgen är brun/beige och man kan se vissa skiftningar i materialet vad gäller färg, storlek och struktur i det som finns i ytan. Svårt att beskriva. Hoppas att det syns på bild.

Vilket material kan ha använts? Utgår från att det bör vara något material som lämpat sig nära eldstad, ex bakom kakelugn. Dvs något som tål högra temperaturer.

Tacksam för era synpunkter eller förslag på hur jag kan ta reda på mer kring detta!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.