Vi kom på lite hastigt och lustigt att det skulle vara skönt med en liten kamin i hallen där vi bygger om. Placeringen av kaminen är tänkt att vara framför gamla murstocken och bredvid ett litet hörn (se bilden). Under masoniten på bilden ligger spårade golvvärmeskivor. Bifogar även en bild på den typ av kamin vi tänkt oss.

Den lilla korta väggen tänkte jag sätta på en till gipsskiva på. Väggen mellan hörnet och plastdörren är enkelgips med osb bakom. Ganska mycket merjobb om även den måste dubbelgipsas. Men måste man så måste man...

Den vita väggen är spacklad med några lager tapet under. Bör jag riva ner och ta bort all tapet och spacka om? En liten bit närmast dörren är tretex...

Kan jag ha klinkers under kaminen som med fix inte bygger mer än 17mm (som parketten blir)?

Väldigt tacksam för lite andra tips på vad jag bör tänka på!

/Jon
 
  • kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kaminvägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta dit en sotare som kan ge dig tips! Det är ju han/hon som skall besiktiga installationen när den är klar och ge dig eldningstillstånd efteråt, så det är nog lika bra att ha en bra kontakt redan innan.

Alla nya moderna kaminer har regler för avstånd till brännbart (och icke brännbart) material bakom, på sidan och framför, och detta avstånd kan ofta minskas om man sätter en icke brännbar skiva (t ex minerit) med en ventilerad luftspalt emellan - d v s luften skall kunna cirkulera igenom spalten Såsom jag förstod det när vi diskuterade detta med vår sotare, kunde vi halvera avståndet till brännbart material genom att sätta en skiva och en 30mm ventilerad luftspalt, minska avståndet till en fjärdedel med två skivor och två luftspalter o s v. Att sätta en icke brännbar skiva direkt mot brännbart material tror jag inte fungerar i o m att t ex minerit leder igenom värmen.

Materialet under tror jag knappast är så kritiskt utan där brukar det ju räcka med en plåt, glasskiva (härdad), stenskiva eller liknande.
 
Börja med att hitta en pipa i skorstenen som ni kan använda till kaminen. Det kan påverka placeringen!

Vi valde en mineritskiva bakom en liknande kamin för vi hade en trävägg där. Har du murad murstock bakom då är det bara att riva av allt till ren tegelyta och sen putsa - klart godkännt som icke brännbart :). All trätex skall bort - brinner som fnöske. Gips blir påverkat av värmen och smulas sönder.
Vi kaklade mineriten för att få en yta som är lätt att rengöra. Vit /ljus kakel eller puts är en bra bakgrund för en så fin kamin.
Vill ni lyxa till så kan man ju köpa en stor stenskiva typ granit, skiffer att ställa kaminen på och lägga den direkt ovanpå den tidigarelagda golv som ni ska ha i rummet. Det gör inget om graniten inte ligger på samma höjd som golv. En liten upphöjd platta kan vara snygg om den inte blir i vägen för fri passage utan snubbelrisk :) ...och ni har ingen håll i golvet om kaminen flyttas. Har ni plats så täck/kakla golvet på sidorna så ni får tålig golv att lagra ved och "verktyg" som tillhör kaminen.
Det blir aldrig hett under en kamin som står på ben - all värme går uppåt. och kallare luft smyger längst golvet - ingen fara för överhettning av golvet under kaminen. Enbart plått dugger. Det har man faktiskt enbart som skydd för trägolv om glödbitar trillar ut. Om jag minns rätt så räckte det 30cm ut framför enl. vår sotare. Vår plått var inte ens skruvat till golv - kaminens tyngd hål den på plats.
Lycka till!
gaia
 
Redigerat av moderator:
Tack för tipsen. Fick tag i en hyvens sotare som skulle ge svar på mina frågor.
Smart tips att ta en lite större stenplatta för veden! Golvet är inte lagt än så det behöver inte bli någon upphöjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.