Hej!

Har nu ett problem som jag förmodligen borde kunna räkna ut enkelt. Men det verkar dåligt...

Jag har limmat och hyvlat upp lind (oväsentligt) till en kvadratiskt stolpe, ca 2m (oväsentligt) lång. Kärnsidan innåt i limningen beror på defekter i träet, inte självvalt, får se hur det går...

Tvärsnittet är 63x63mm. Först skall jag hyvla stolpen kilformad så att den i ena änden är 63x63 och i den andra 40x40. Därefter skall den hyvlas 8-kantig, med 45 graders vinkel mellan varje sida, dvs symmetriskt tvärsnitt.

Nu undrar jag - hur räknar jag ut hur lång varje sida blir på 8-kanten? (det blir ju olika i ändarna på stolpen, det fattar jag:)

Alltså - från kvadrat 63x63, till 8-hörning med 63mm mellan två parallella sidor. Samt från kvadrat 40x40mm, till 8-hörning med 40mm mellan två parallella sidor. 2015-09-03 15.54.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förtydligande, jag vill alltså att det ska se ut typ som bifogad bild, och alla 8 sidorna skall vara lika långa. 2015-09-03 16.07.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riktigt bra site som Demmpa länkar till. (y)

Hur tänkte du gå till väga rent praktiskt? En fullängds V-formad jigg med rätt lutning och sedan skicka paketet genom planhyveln?
 
harry73
Jag är inte matematiker men kunde i alla fall lösa problemet :)
63mm/2,414 = 26,1 mm
40mm/2,414 = 16,6 mm

Kort förklaring:
Man delar sidan upp i tre delar (en i mitten och på båda kanten också en)
om mittdelen är y mm, då är den horisontella komponent i kantdelen y / ROT(2) (=1,41)
den ursprungliga bredden är x som är lika med (1/1,41 + 1 + 1/1,41) * y = 2,414 * y
Det leder till:
y = x / 2,414
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ljungpiparen
  • Laddar…
harry73
Demmpa skrev:
[länk]

40*40-sidan borde bli 15mm & 63*63-sidan borde bli 23,6mm enligt ovanstående.
Jag har inte kontrollerad varför våra svar skiljer sig, men hittar inget fel i min beräkning
 
Demmpa skrev:
[länk]

40*40-sidan borde bli 15mm & 63*63-sidan borde bli 23,6mm enligt ovanstående.
Äh, vafan, formler fåör åk 6-9...kändes inte bra att man borde kunnat detta för så länge sedan;)
 
Stort tack för all hjälp, ska nu bara bestämma mig för om jag går på 15 o 23,6 eller 16,6 och 26,1!
 
jac skrev:
Riktigt bra site som Demmpa länkar till. (y)

Hur tänkte du gå till väga rent praktiskt? En fullängds V-formad jigg med rätt lutning och sedan skicka paketet genom planhyveln?
Det vore nog det bästa. Tyvärr olösligt pga tidspress. Blir nog en stor taper jigg i justersågen för kilformen och sen rita upp 8-hörningen på alla sidor, ta det grövsta m fasfräs i vertikalen och sen handhyvla det sista.
 
Jag roade mig med att rita upp den och vinkeln bli 0,3294° vid 2m :)

8v.jpg
 
D
Daniel_N skrev:
Stort tack för all hjälp, ska nu bara bestämma mig för om jag går på 15 o 23,6 eller 16,6 och 26,1!
Jag håller med 26,1

b = Bredden på den fyrkantiga pelaren
s = åttkantens sida

tan 67,5 = (b/2) / (s/2) => s = b / tan 67,5

Det ger ca 26,1
 
harry73 skrev:
Jag har inte kontrollerad varför våra svar skiljer sig, men hittar inget fel i min beräkning
Jag vet inte om det som står på siten jag länkade till stämmer, men exemplet som dom hade motsvarade TS ena ände (dom angav måtten i cm och TS angav i mm)
 
D
Demmpa skrev:
Jag vet inte om det som står på siten jag länkade till stämmer, men exemplet som dom hade motsvarade TS ena ände (dom angav måtten i cm och TS angav i mm)
På den siten du länkade till var själva uppgiften att räkna ut åttkantens area och de ville visa hur man kan göra det genom att dela upp den i trianglar. Jag tror de har angivit jämna och fina mått på sidorna utan att tänka på att det inte är möjligt att skapa en regelbunden åttkant med dessa mått.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Går det inte att rita upp en sån form med en passare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.