Hej, jag har för sisådär 10 år sedan när jag var ung och dum (nu är jag bara dum) grävt ner kulvert mellan huset och uthuset.

Jag tog vad jag fick tag på, det blev 2x42 Cu respektive 2x35 Cu i fjärrvärmerör.
Det är 25-30 meter mellan husen.

Använder (snart) 2x42 till värmen och har funderingar på att använda en eller två av 35-rören till vvc eller enbart påfyllning på varmvattenberedaren.

Är det helt åt helvete rent förlustmässigt att använda så grova rör? Hur stor effekt kan jag räkna med försvinner?

Mvh Anders.E
 
Viega har en variant på VVC som man monterar inuti varmvattenröret. Den skulle nog fungera i ditt fall om du även har varmvatten i kulverten. Se Här http://www.viega.se/xchg/sv-se/hs.xsl/Smartloop.htm
har du varmvattenberedaren i garaget så kommer du att få förluster i kulverten men hur mycket törs jag inte lova. Du kan hitta de värdena på www.logstor.se

men rent spontant, har du bara ett normalstort hus så har du nog så grov kulvert..
 
Helt klart intressant, kulverten som är nergrävt (2x35 Cu) har två 90 graders böjar ca en meter ner i marken ifrån varje ände, det kan bli problem att få en slang förbi dem krökarna. Men helt klart en intressant ide!

Men att fylla på den bifintliga elvarmvattenberedaren i huset med vatten ifrån pannans varmvattenberedare borde väl vara en bra ide?
Elberedaren får ju då redan uppvärmt vatten om man använder mycket varmvatten, och elberedaren får fungera som buffert om man tappar korta intervaller.

Angående den grova kulverten (2x42 Cu) det är ju inte optimalt, men är det sämre? eller rent av bättre med för "grov" kulvert?
 
I värsta fall gräv upp och lossa i böjarna och trä igenom VVC..
det hade nog varit mer optimalt med 28-22 kulvert, större rör ger större förluster och högre flöde. Högre flöde kräver större pump men är det en ordentlig kulvert så är ju den ordentligt isolerad vilket minimerar förlusten.
mata beredaren fungerar, men om du värmer med en elpanna? Då känns det som att det kan bli kännbart med elkostnad för att mata beredaren med vatten genom kulvert.. Inte samma problem om du har en vedanläggning, men optimalt är det nog inte hur du än gör.. Men att lägga invändig VVC ger ca 30% energibesparing enligt säljare på viega.. Så där kanske du tjänar in det du tappar i förlust pga rördimension ( nu antar jag väldigt mycket, och går på andrahandsuppgifter men det känns logiskt)
 
För att kunna räkna på det så skulle det behövas lite mer info om hur rören är isolerade och vilket flöde och temperaturer det handlar om.
 
Hur skarp är en sådan böj? Går det att få genom en vanlig pex, typ 12mm?
 
Tommor -kulvertrören är varmlödda och isolerade med PU-skum och svart pvc-mantel (fjärrvärmerör). De låter jag bli att gräva upp. Jag har vedpanna.

Bigfoot - För värmen är det alltså 25 meter 42 Cu på turen respektive 25 meter 42 Cu på returen, de är dock reducerade till 28 Cu i början och i slutet av slingan. Kulverten är 160 mm i diameter utvändigt, isoleringen är PU-skum. Rören ligger ca 10 mm isär inne i kulverten. Huset (200 kvadrat) har golvvärme och vedpannan på 50 kw värmer 3 kubik i acc-volym.
När det gäller temperaturer och flöde har jag ingen info än, anläggningen är inte i drift ännu, mycket krångel nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.