Jag har jättesvårt att hitta barstolar till våran köksö. Vi har hittat matplatsstolar vi ska ha, och jag hittar inga barstolar som matchar, måste man matcha dom stolarna? Ska tillägga att det är öppen planlösning så köksön och matplatsen står bredvid varandra.
 
Hemmakatten
Har liknande planlösning och ser ingen anledning att matcha barstolarna med matbordsstolarna. Ser köket och köksön som en rumsdel och matplatsen som en annan.
 
Tycker inte heller att det behöver vara matchande stolar. Om du lägger ut en bild på matsalsstolarna och köksön kanske du kan få tips!
 
Vi ska bygga hus så har tyvärr ingen bild. Men man kan blanda stolarna då? Även fast bordet och köksön står bredvid varann?
 
trattalask
Utan att vara expert så tycker jag dom ska matcha, alltså vara från samma serie eller vara helt olika (men komplettera varandra). Hittar man en stol och sen lägger till en barstol som är ganska snarlik så tycker jag det ser sämre ut. Som att man försök göra likadant men misslyckats.
 
Det vanligaste är nog faktiskt att man inte har samma barstolar som stolar i övrigt. Hittar inte en enda bild där det är samma. Det närmaste jag kommer är det här köket när man blandat sjuan med myran och i olika färger. Samma tillverkare och stil i alla fall:

myran_barstol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är två exempel med olika stolar, men de är alla i samma färg:

barstol_svart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


barstol_svart2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan tycker jag att det finns barstolar som man kan ha bredvid nästan vilka matmöbler som helst, t ex:

barstol_genomskin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


barstol_alu2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är det helt olika stolar, men samma stil på något sätt, vilket gör att det ser bra ut.

batstol_match.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Har samma funderingar just nu, har svarta Eames vid matbordet och funderar på stolar till köksön. Kommer inte köpa Eames dit men vill gärna ha något som går i lite samma stil. Kommer bli Kevin från Mio eller en Tolixliknande stol alternativt den svarta barpallen från IKEA med sits man kan snurra upp till rätt höjd...
 
Om dom inte är lika så bör dom vara ordentligt olika istället.
Sen kan man ju hämta upp färger eller material för att ändå få dom att passa ihop.
 
Tack för alla svar :)
Här är dom 2 stolarna jag tänkt mig, säg gärna vad ni tycker.
norrnas-stol-gra__0105949_PE253721_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ingolf-barstol-vit__74014_PE190755_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker de passar bra ihop!
 
nja.... två olika uttryck av skärgårdsidyll i mina ögon. Välj någon barstol i vitt men kanske utan ryggstöd ?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.