har öppen spis av udda mått - en fjärdedel av elips... försökte under rätt lång tid att hitta insats som skulle passa, men ack , de är för stora.

Undrar om någon vet, vart man kan få en sånt efter egen mått och med en stor lucka... eller nåt som liknar den variant som finns på omslag av Villa magasinet nr.1
 
Kontakta n mekanisk verkstad som sysslar med grövre saker t.ex. grävmaskiner och liknande. Dom kan säkert svetsa ihop en kasett som passar din spis. En lucka kan du nog köpa från någon tillverkare av insatser.
 
...eller mura in en passande glasslucka med spjäll ....
enklaste lösning, eller?
gaia
 
Sirbo,
den har jag sett och tyckte inte om ::), på nåt sätt kändes det, slarvigt gjort...
 
Gaia,
vart hittar man luckan ???, och hur är det med verkningsgrad ???, har absolut ingen aning, hur går det .. vill ha det både snyggt och ekonomisk...
 
kyticka skrev:
Gaia,
vart hittar man luckan  ???, och hur är det med verkningsgrad  ???, har absolut ingen aning, hur går det .. vill ha det både snyggt och ekonomisk...
Nu vet jag ju inte vem som säljer men luckor börde finnas på marknaden. Kolla Ceddy, Jotul och andra som säljer spisar/produkter av gjutjärn som jag tycket är vackert och hållbart lösning. Kolla också firmor som säljer murspisar. Även dom som säljer svetsade kasetter kan tillverka en sådan lucka för sej för ett pris som är lägre än för hela kasetten ;).
Ekonomi får du genom att du kan styra lufttillförsel till brasan. Det brukar sitta luftventil i ramen på luckor som fex i kasetter. Eldstaden har du ju redan så det behöver du inte betala för ;D.
Hela din öppna spis, som är murad, kommer ju att värmas mer effektiv av elden och hålla på värmen bättre än den gör nu ( blir inte kylld av ständig drag). Just nu susar luften och röken fritt och i stor fart genom skorstenen (elda för kråkorna) men när man bromsar lufttillförseln så kommer det inte att brinna så snabbt och under mer ordnade förhållanden. Med andra ord värme försvinner inte genom skorstenen på samma sätt som det gör i en oppen spis där det är nästan bara strålvärmen som kan utnyttjas ;).
Lycka till med sökandet!
gaia
 
Hej. Hur gick det med insats eller lucka til din öppna spis. Har et liknande problem och min spis har en ellipsformad öppning. Stor kulformad plåtspis, tror det är en äldre handöl modell 310. Nu fin och nylackad i svart med borstad aluminiumlist runt midjan och öppning. Har precis installerat den efter många om och men. tänkte först att det var trevligt med "mysfaktorn" och designen är kanon. Kanske din lösning även passar mig då jag nu börjar inse att det faktisk vore trevligt att få lite mer värme för mina vedpinnar. Mys i alla ära men kråkorna kan väl fara till ngn annan.

Inte min på bilden men samma modell (och med skorsten) :)
Mvh.
 
  • handol_ovanligLiten.jpg
Till slut fixade järnhandeln en otrolig duktig murare :D, som grejade det befintliga utrymme (rev en del kanaler i skorstenen och murade om de) , så jag fick plats med standard Jotul kasett med stor lucka. Är jätte nöjd med det och allt ser fint ut och värme har vi got om :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.