Hej,

Har en gammal lada som inte står på min tomt men som nyttjades (med avtal) av föregående ägare av mitt hus.

Det finns el indraget i ladan som jag skulle vilja slå av om det matas från min fastighet. Den elen matas högst sannolikt från mitt elskåp vid kanten på tomten. Där i sitter min elmätare. Det går tre kablar in/ut från skåpet. En är väl matningen in till skåpet från den luftburna ledningen som kommer ner via stolpen på tomtgränsen. De andra två är sannolikt utgående från skåpet: en till huset och en till ladan.

Nu vill jag ta reda på vilka säkringar som matar huset respektive ladan. Givetvis kan jag skruva ut de en i taget men jag begriper inte varför det är så många säkringar i skåpet? Någon som kan förklara hur dessa skåp är uppbyggda.

Jag tänkte mig att det var en säkring per fas? Så då borde det vara fyra stycken? Men det är 7 stycken totalt? En av säkringarna är 10 A, kan det finnas någon speciell anledning till det?

Ursäkta okunskapen :)

Mvh
 
  • Sliten elcentral med säkringar, varningsskyltar, och urkopplade säkringar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
4 understa är dina huvudsäkringar. de 3 övre är servissäkringar före mätaren, rimligtvis borde 3 gå till huset och den sista går till ladan.

hur ser inkommande ut till ladan?
 
Dom tre översta är dina huvudsäkringar dom fyra under är gruppsäkringar, servissäkringen sitter före kabeln (som hängsäkringar på luftledningen) som matar skåpet. Troligtvis en trefasgrupp samt en enfasgrupp, men det vet vi inte utan att öppna och titta i skåpet.
 
  • Gilla
Elajomannen och 4 till
  • Laddar…
Så här se hela skåpet ut - det sitter en mätare brevid om det kan hjälpa.

In till ladan verkar det bara vara draget 1-fas, neutral, samt jord. Det är en kabel med 4 ledare men en används inte, eller den ligger i alla fall löst. Så den ensamma röda känns som misstänkt att gå till ladan då.

Ska man tolka det som huvudsäkringarna (de översta) sitter först sedan går det vidare till de 4 under och sedan vidare till huset eller ladan. Dvs att de säkringarna sitter i serie.

Det var inte jättemysigt att se all exponerad koppar när jag hade skruvat av locket men men.
 
  • Öppet elskåp med mätinstrument och flera elektriska anslutningar mot en lummig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen elektrisk kopplingsdosa med trådar och terminaler, monterad på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
E elmont skrev:
Dom tre översta är dina huvudsäkringar dom fyra under är gruppsäkringar, servissäkringen sitter före kabeln (som hängsäkringar på luftledningen) som matar skåpet. Troligtvis en trefasgrupp samt en enfasgrupp, men det vet vi inte utan att öppna och titta i skåpet.
givetvis är det tvärtom mot vad jag skrev.

Dock så är jag förbryllad om det stämmer som TS skriver att det är 3 ledningar. inkommande, hus,lada så skulle det då sitta 2 säkringar, före och efter mätaren som sedan går till husets elcentral.
 
M mxlmxlm skrev:
Ska man tolka det som huvudsäkringarna (de översta) sitter först sedan går det vidare till de 4 under och sedan vidare till huset eller ladan. Dvs att de säkringarna sitter i serie.
Så ska du tolka det förutom att mätaren sitter mellan de tre förste och de fyra vid utgående sidan. Och du kan med stor säkerhet testa den röda 10 A säkringen och se att ladan slocknar.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Tack allihop. Det verkar stämma helt rätt.

Den röda går till ladan. Jag drog ur den och nu går det inte längre fram någon el till ladan. Se de tre andra på 16 A går till huset.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E
M mxlmxlm skrev:
Tack allihop. Det verkar stämma helt rätt.

Den röda går till ladan. Jag drog ur den och nu går det inte längre fram någon el till ladan. Se de tre andra på 16 A går till huset.
Har du släkt elen för någon annan? Intressant.
Vad hade den personen för av tal gällande el anslutning?

Håll tråden upp daterad.

Japp, det som skrivs på detta forum stämmer.
 
E El-Löken66 skrev:
Har du släkt elen för någon annan? Intressant.
Vad hade den personen för av tal gällande el anslutning?

Håll tråden upp daterad.

Japp, det som skrivs på detta forum stämmer.
Jag har inte stängt av elen för någon annan. Som jag skrev i tidigare inlägg så är det en lada som föregående ägare av mitt hus haft rätt att nyttja via avtal och dragit in el till.

Även jag får nyttja ladan. Jag ville ta reda på vem som matade ladan med el. Så att den som äger ladan inte behöver betala för min elanvändning i ladan. Nu kunde jag bekräfta att det var min fastighet som matade ladan, vilket var bra.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.