Hej,

Jag ska byta fasaden på huset och kommer därmed att få en midja med plåtbleck.
Jag vill därför inte ha kvar den utanpåliggande matarkabeln på huset, den går ca 2 meter upp på fasaden och sedan genom fasaden och in.
Kan jag bara gömma den mellan träfasaden och isoleringen?
Bör jag:
Flytta med kabelskyddet in så att man inte råkar skruva i kabeln(tycker jag känns sunt)?
Eller måste jag stoppa den i rör? Metall, plast?

Tacksam för svar
Mvh
Stefan
 
Visst kan du lägga den under en lockbräda - då går den fortfarande enkelt att komma åt vid ev byte. Kabelskyddet behöver inte finnas med under brädan. Det är till för att skydda kabeln mot mekanisk påverkan, vilket lockbrädan göra lika bra. Sedan får du själv bedöma risken för att man vill spika i brädan just där kabeln går...

Ett rör har givetvis sina fördelar, men innebär ett merjobb. Men om det är så att ni behöver koppla loss kabeln från centralen vid fasadbytet så är ju steget till ett rör ganska kort.
 
Kanon!

Tack för svaret, det är liggande panel så det blir inte lika lätt som med lock.
Dock satt det ett kabelskydd sedan tidigare så jag låter det följa med.

Uppstår det problem i framtiden så får man väl flytta ut kabeln på utsidan då.

Mvh
Stefan
 
Är det den matande kabeln så är det nätägarens kabel och det blir dras problem. Dom tillåter i princip inte att någon "utomstående arbetar" med deras kabel utan att dom har gett sitt OK.
 
Näe, det är lite kul draget.
Matarkabeln till mätarskåpet kommer in i botten på mätarskåpet, som sitter på väggen.
Sedan går kabeln ut ur skåpet ned i backen ca en meter i sidled sedan upp på väggen 2,5 meter och sedan in.
Det är kabeln från mätarskåpet och in jag vill dölja.
Kablarna in och ut ur mätarskåpet få ligga kvar utanpå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.