Hej!

Har nyss lagt råsponten på mitt garagebygge, och ska börja lägga takpappen jag köpte med till takpannorna (köpte på blocket överblivet från nått byggprojekt)

Det jag fick med var ett gäng rullar Mataki duo tech base, som jag specifikt frågade om de funkar som underlag för ett vanligt tak med pannor, och fick svaret "Jajamen, bara att spika dit med pappspik".

Har dock sökt lite mer info om just den här modellen av takbeläggning, och det verkar mer vara ena halvan av ett 2-komponentsystem för ytskikt, som ska värmas ihop med limpistol osv.
Den känns mer som gummimatta än papp i strukturen.

Frågan är dock om det funkar som takpapp under läkten, bara lite overkill, eller om materialet har egenskaper som är direkt olämpliga för det ändamålet?

Vad jag förstått är det inbyggd ångspärr (undersidan ser ut som den är täkt med gladpapp ungefär, men är någon lätt klibbig substans) och det känns lite knepigt utanpå råsponten...

Dock ligger min takisolering på den undre regeln av takstolarna, så det är ventilerad "vind" direkt under råsponten, så det kanske inte är något problem.

Huvudfrågan är om jag vågar spika på det här, eller ska jag försöka sälja av partiet och köpa vanlig underlagspapp?
 
Rickard.
Nu sviker mitt minne mig lite men den har väl ingen klisterkant så även fast det är bättre än all vanlig underlagspapp på dom allra flesta sett så får du inte fördelarna med just klisterkanten. Vill du klistra/limma överlappen manuellt måste du smälta plastfolien(den är bara för att rullen inte ska klibba ihop) först med typ en gasolbrännare eller powerjet.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nu sviker mitt minne mig lite men den har väl ingen klisterkant så även fast det är bättre än all vanlig underlagspapp på dom allra flesta sett så får du inte fördelarna med just klisterkanten. Vill du klistra/limma överlappen manuellt måste du smälta plastfolien(den är bara för att rullen inte ska klibba ihop) först med typ en gasolbrännare eller powerjet.
Ja, överlappsbiten har ca 10 cm blank yta, men inget som går att dra bort, så det är nog tänkt att värma. Men om jag skiter i det och penslar på lite asfaltklister och spikar bara, räcker det tro?

Men ska räcka med värmepistol att värma enligt produktbladet, så kanske lika bra att köra en sväng med det så det klibbar ihop ordentligt
 
Rickard.
Pajje113 Pajje113 skrev:
Ja, överlappsbiten har ca 10 cm blank yta, men inget som går att dra bort, så det är nog tänkt att värma. Men om jag skiter i det och penslar på lite asfaltklister och spikar bara, räcker det tro?

Men ska räcka med värmepistol att värma enligt produktbladet, så kanske lika bra att köra en sväng med det så det klibbar ihop ordentligt
Problemet med att skita i det är att då limmar du ihop plastfolie med plastfolie och den kommer att släppa för eller senare. Om det sen spelar någon som helst roll för ditt tak får du avgöra, det har ju lagts mååånga tak med bara spikade överlapp i historien. Det kanske räcker att vara noga på något enstaka högrisk ställe och bara låta överlappen täta resten av taket.

Varmluftpistolen som dom syftar på är inte riktigt en sån som du tänker på men det funkar säkert med en vanlig men det kommer ta en evighet att smälta bort plastfilmen på både övre och undersidan.

Så här kan verktyget se ut som dom tänker att man ska använda men den gör ju mer än att bara smälta plastfilmen.
Industriell utrustning, grönt och silver, med handtag, slangar och tryckmätare, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Problemet med att skita i det är att då limmar du ihop plastfolie med plastfolie och den kommer att släppa för eller senare. Om det sen spelar någon som helst roll för ditt tak får du avgöra, det har ju lagts mååånga tak med bara spikade överlapp i historien. Det kanske räcker att vara noga på något enstaka högrisk ställe och bara låta överlappen täta resten av taket.

Varmluftpistolen som dom syftar på är inte riktigt en sån som du tänker på men det funkar säkert med en vanlig men det kommer ta en evighet att smälta bort plastfilmen på både övre och undersidan.

Så här kan verktyget se ut som dom tänker att man ska använda men den gör ju mer än att bara smälta plastfilmen.
[bild]
Aha, jag har alltså en pistol men man behöver mer en artillerikanon!
Får göra lite experiment på några mindre bitar med gasolbrännare och testa.

Finns nog inget direkt högriskställe, släta takytor utan några vinklar, utspring, skorstenar mm.

Men tack för tips och råd!
 
Rickard.
Pajje113 Pajje113 skrev:
Aha, jag har alltså en pistol men man behöver mer en artillerikanon!
Får göra lite experiment på några mindre bitar med gasolbrännare och testa.

Finns nog inget direkt högriskställe, släta takytor utan några vinklar, utspring, skorstenar mm.

Men tack för tips och råd!
Behöver och behöver men det tar sån rackarns tid annars. Har du t ex en ogräsbrännare går det väldigt snabbt att elda bort plasten och samtidigt kommer asfalten bli klibbig och i princip funka som en traditionell klisterkant.

Vad är takkutningen? Händer det ingenting på taket och lutningen är okej så är det väl bara att köra och njuta av att du har kvarterets dyraste underlagstäckning ;)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Behöver och behöver men det tar sån rackarns tid annars. Har du t ex en ogräsbrännare går det väldigt snabbt att elda bort plasten och samtidigt kommer asfalten bli klibbig och i princip funka som en traditionell klisterkant.

Vad är takkutningen? Händer det ingenting på taket och lutningen är okej så är det väl bara att köra och njuta av att du har kvarterets dyraste underlagstäckning ;)
27 grader

Jag testar på lite spillbitar med ogräsbrännaren, det var ett bra tips
 
Rickard.
Pajje113 Pajje113 skrev:
27 grader

Jag testar på lite spillbitar med ogräsbrännaren, det var ett bra tips
Plocka gärna fram en brandsläckare eller vattenslang och tänk lite på vad du gör så jag slipper läsa något riktigt tråkigt inlägg här senare ;)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Plocka gärna fram en brandsläckare eller vattenslang och tänk lite på vad du gör så jag slipper läsa något riktigt tråkigt inlägg här senare ;)
Absolut, därför jag ska testa lite först.

Du som verkar ha lite erfarenhet av den här underlaget, ska hela ytan värmas fast, eller bara i skarvarna?
 
Rickard.
Pajje113 Pajje113 skrev:
Absolut, därför jag ska testa lite först.

Du som verkar ha lite erfarenhet av den här underlaget, ska hela ytan värmas fast, eller bara i skarvarna?
För dig definitivt bara skarvarna, jag tycker du bara värmer tills 10cm av plasten är borta och ytan känns lite klibbig men inte mer, redan där är du ganska långt inne på överkurs för vad du gör.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
För dig definitivt bara skarvarna, jag tycker du bara värmer tills 10cm av plasten är borta och ytan känns lite klibbig men inte mer, redan där är du ganska långt inne på överkurs för vad du gör.
Ok, tack återigen
 
Rickard. Rickard. skrev:
För dig definitivt bara skarvarna, jag tycker du bara värmer tills 10cm av plasten är borta och ytan känns lite klibbig men inte mer, redan där är du ganska långt inne på överkurs för vad du gör.
Nu ligger det på plats, värmde skarvarna bara som du tipsade om, och inga bränder heller!
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.