Måste anlägga ny infiltration för avloppet i stugan och kommer behöva flytta denna så den hamnar ovanför huset (för nära havet enligt dagens regler). Måste alltså pumpa vattnet och funderar då på matningen till pumpen.

Infiltrationen kommer ligga straxt bakom stolpen för inkommande el, där sitter skåpet med elmätaren och det går tre markkablar (bastu, friggebod och huvudbyggnaden, friggebodens säkringar sitter i skåpet). För mig känns det mest logiskt att ta matning därifrån eftersom man lätt kommer kunna lägga elslangen utmed avloppsslangen ned till trekammarbrunnen, behöver antagligen bara grävas några få meter. Grävaren menar däremot att det är vanligast att gå från centralen inne i huset, men då behöver man gräva ytterligare ett kabeldike på ett antal meter samt få till dragningen in i huset.


Vad säger ni?
 
Du kan väl ta den från skåpet om du bara säkrar av den korrekt. Detta under fötutsättning att den inte behöver någon styrning eller övervakning ifrån huset.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Sedan beror det lite på hur dit skåp ser ut, i vissa g:a är det direkt olämpligt att koppla in "allt möjligt" men i vissa moderna så kan man ha en hel central med många grupper.
 
Du behöver troligtvis ett larm i huset. Då är det bättre att ta från huset.
 
RoBo skrev:
Du behöver troligtvis ett larm i huset. Då är det bättre att ta från huset.
Aha, det är ju en poäng. Får kolla upp det.

Är ett gammalt skåp och ser rätt risigt ut inuti, men ny mätare förstås.

Man kanske skulle slå två flugor in en smäll och byta matningen till huvudbyggnaden då man ändå håller på, blir ju marginell skillnad i arbete då jag kan dra allt i samma dike. Den kabeln ser rätt risig ut.... Skulle kunna förbereda för bastun också då den bara ligger ett tiotal meter från trekammarbrunnen. Får fundera lite på detta tror jag....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.