Jag har IVT490 frånluftspanna, kopplad till Nibe500s vvb. undrar hur det blir om jag kopplar vvb innan pannan och mata pannan med varm vatten och stryper pannan så endast kompressor jobbar. får jag bättre värme till golvet då? tänkte så eftersom jag har bra mängde varmvatten av vvb men dålig golv värme.
 
Kort svar: nej )
Då skulle din kompressor inte gå alls efter ett tag när den matats med 60c varmvatten från din Vvb. Värmevattnet till golvvärmen och varmvattnet är två separata flöden. Kolla på en större flvp när det är dags istället nibe f750 kanske?
 
IVT 490 har normalt en el-patron på 9 kW och kompressorn ger 2 kW, 11 kW totalt. Om det är dålig golvvärme kan det vara cirkulationspumpen som behöver ställas upp eller kanske det är något fel på den?
 
Tack för svaret, men kan jag köra ivt för endast som golvvärmen, jag behöver ju inte varmvatten. min vvb räcker långt.
 
Knappa 2 kW kompressor räcker inte till att värma mer än 30-40 m2 tyvärr. Hur stort hus har du?
 
I Martenw skrev:
Knappa 2 kW kompressor räcker inte till att värma mer än 30-40 m2 tyvärr. Hur stort hus har du?
2kw pannan + 3kw vvb, huset är på120 kvm.
tänkte så här, mata in pannan med varmvatten 40c så jag kan få mer golvvärme då borde pannan fördubbla capacitet utan att jobba extra.
 
Rent ekonomiskt är det bäst om kompressorn jobbar så mycket som möjligt. Därför ska du inte mata värmepumpen med förvärmt vatten. Om sen elpatronen i värmepumpen eller den i varmvattenberedaren toppar upp det sista spelar ingen större roll.

Är elpatronen i värmepumpen tillåten? Fungerar den som den ska? Värmepumpens kompressor plus den inbyggda elpatronen borde räcka till.
 
tack för alla svar, jag får nog ändra mig, men kan man använda ivt490 endast till golvvärmen och skippa vv.
 
Om värmepumpen och dess delar funkar som dom ska så borde det räcka till såvida du inte har ett onormalt stort eller dåligt isolerat hus. Är det problem att få upp värmen på golven så verkar det som att nånting är fel.
 
useless useless skrev:
Om värmepumpen och dess delar funkar som dom ska så borde det räcka till såvida du inte har ett onormalt stort eller dåligt isolerat hus. Är det problem att få upp värmen på golven så verkar det som att nånting är fel.
Det är nämligen så att vi är åtta i familjen med några tonåringar som duschar och tror att de är på badhuset, så vvb Nibe es500på 3 kw ett måste och den fungerar perfekt, så jag tänkte om man kan använda pannan endast till att värma golvet så hade det varit perfekt eftersom jag inte behöver varm vatten från den.
 
Finns ingen vinning i att förvärma vattnet till värmepumpen, snarare förlust, för då kommer du inte nyttja värmepumpens kompressor. Det rätta sättet är att koppla varmvattenberedaren efter värmepumpen.
Om du har dålig temperatur på golvvärmen så är det något annat som är fel. Antingen elpatron blockerad i VP eller något flödesproblem.
 
L lordi skrev:
Finns ingen vinning i att förvärma vattnet till värmepumpen, snarare förlust, för då kommer du inte nyttja värmepumpens kompressor. Det rätta sättet är att koppla varmvattenberedaren efter värmepumpen.
Om du har dålig temperatur på golvvärmen så är det något annat som är fel. Antingen elpatron blockerad i VP eller något flödesproblem.
Jag bara undrar om man kan använda ivt490 endast för golvvärme.
 
K kalle-ekeby skrev:
Jag bara undrar om man kan använda ivt490 endast för golvvärme.
Det skulle kunna gå. Tror att man kan deaktivera varmvattengivaren i IVT490. Sen behöver man koppla bort varmvattnet rent fysiskt så inte man har en massa kallvatten som bara passerar igenom. Detta eftersom IVT490 har en dubbelmantlad beredare och jobbar inte med växelventil.
IVTns beredare måste dock vara vattenfylld ändå för att värmeöverföringen från kompressorn ska fungera på ett bra sätt.
Det finns däremot ingen som helst ekonomisk vinning i att göra så. Du kommer att tvärtom få ökade kostnader. Kompressorn kommer att stå still hela sommarhalvåret.

Jag rekommenderar att felsöka varför inte temperaturen räcker till till golvvärmen.
Går elpatronen in som den skall? Behöver tillåtet eltillskott kanske ökas?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.