Min vän bygger om ett nytt hus. Löjligt. Eller?

I alla fall vill han ersätta en traditionell spis med separata enheter.
1. glaskeramik häll som går på 2 faser
2. en 750W inbyggnads mikrovågsugn
3. en inbyggnads ugn

Frågan är om det är ok att göra enligt följande:

Ersätta befintligt spisuttag med doslock med ledningsuttag,
dra ner EKLK 5G2,5 ca 10 cm (måste komma ner till ca 8 cm ovan golv pga ett nytt bänkskåp)
till en utanpåliggande kopplingsdosa med plint sen förgrena den med
via ca 10cm EKLK 5G2,5 (två faser + nolla + jord) till utanpåliggande spisuttag
och via 4 meters EKLK 5G2,5 till ett dubbel uttag i ugn/mikro skåpet (en fas, men varför köpa separat 3G2,5?)

Gruppen är säkrat med 3 x 16A.

Vad tycker ni?
 
Där dosan för g:a spisdosan är måste man såga upp ett hål så att man senare kan komma åt kopplingspunkten.
Att splitta spisledningen till ugn och häll är väl rätt OK, men nog bör Micron få en egen säkring, microns 750 W är helt säkert inte dess förbrukning utan den effekt den ger. Min ger 750 W och drar 1750W.
 
Jag har haft själv ett antal gömda dosor i mitt hem. Att gömma själv, det gör man inte...

Edit. Ska kolla vad hans grejor tar.
 
elmont skrev:
Där dosan för g:a spisdosan är måste man såga upp ett hål så att man senare kan komma åt kopplingspunkten.
Att splitta spisledningen till ugn och häll är väl rätt OK, men nog bör Micron få en egen säkring, microns 750 W är helt säkert inte dess förbrukning utan den effekt den ger. Min ger 750 W och drar 1750W.
1kW i förlust.......
Nä, det tror jag inte på

Protte
 
Ugnen har en anslutningseffekt på 3000W. Mikron står det inget om?

Själv har jag en kåk från 1976 där båda ugn+mikro ligger på 10 A säkring!
Den blåstes inte en enda gång. Det kollade jag nyligen :D


Är det verkligen 1000 W i förlust? Är du säker på det?
 
Är det engelska ringsystemet egentligen så dumt, det verkar ju vara de flesta köksplanerarers önskedröm, en ledning och hur mycket som helst påhakat.
Utställningshallar brukar ju ha skenor hängandes där man bara trycker i en säkringslåda med uttag, det brukar vara en halvmeter mellan hålen så då kan spisen,micron och ugnen få var sin säkring och allt på en enda ledning.

Skenan kan göra en sväng förbi badrummet och fram till TV också.

Att ingen tänkt på detta tidigare.

Protte
 
prototypen skrev:
Är det engelska ringsystemet egentligen så dumt, det verkar ju vara de flesta köksplanerarers önskedröm, en ledning och hur mycket som helst påhakat.
Utställningshallar brukar ju ha skenor hängandes där man bara trycker i en säkringslåda med uttag, det brukar vara en halvmeter mellan hålen så då kan spisen,micron och ugnen få var sin säkring och allt på en enda ledning.

Skenan kan göra en sväng förbi badrummet och fram till TV också.

Att ingen tänkt på detta tidigare.

Protte
Visst har folk tänkt. Men vem skulle köpa alla dom elartiklar som vårat system tvingar fram? Det är ju jätte många meter kabel som går åt i varje villa. Vem skulle köpa dessa kablar???
 
Så du menar att DRAKA, ERICSSON m.fl skulle gå i konkurs då de inte får sälja FK........
Tänktejagintepå................

Protte
 
Protte, har du ingen egen micro som du kan kolla på? Min är en några år gammal Whirpool M18 max advance och uppgifterna kommer från apparatens dataskylt
 
prototypen skrev:
Så du menar att DRAKA, ERICSSON m.fl skulle gå i konkurs då de inte får sälja FK........
Tänktejagintepå................

Protte
Jag menar inget. Men hmm Ericsson... har dom inte problem redan ;)

Edit. Oj. Jag knäcker min egen tråd !

Edit2:

Nu har jag kollat det med mikron. Moderna med grillfunktion tar upp till 2500 W.
Micro utan grill på 750 W tar ca 1000 W.
 
Redigerat:
Klart att man har grillfunktion, det har väl alla???????????????
 
Jodå, jag har grillfunktion i ett uppskuret oljefat ute på gårn, har aldrig mätt effekten men ca 1/2 påse briketter brukar den dra.

Prutte
 
Hahaha
 
Dra egen grupp till mikro och en till brödrost, vattenkokare osv om detta inte redan finns.
Mikro med grill är bra faktiskt, innan jag upptäckte dem trodde jag man bara kunde göra popcorn men nu vet jag att man kan steka potatis också.d^_^b
 
Steka potatis i mikron???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.