Ska montera ett maströr på husgaveln för takantenn. Var kan jag hitta ett bra maströr? Jag vill att det ska vara så långt som möjligt utan att behöva någon stagning. Hur långt kan det vara och vilken diameter är lämplig? (Det blir 130 cm i höjdled mellan fästen på husgaveln.)
 
Kjell&co har maströr i 38 mm dimension. Jag har använt dessa för vår 4G antenn och de är mycket stabila.

Alfakom har en bra guide om mastmontage, har för mig den säger Max 5 meter utan stagning.

http://www.alfakom.se/info-htm/antenn-mont.htm
 
Biltema sålde senast jag kollade.
 
Nu vet jag inte hur det är med just maströren, men överlag brukar rostskydddet för saker som ska vistas ute året om vara undermåligt på biltemaprylar.

Rören från Kjell o Co är från macab, www.macab.se
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
harry73
Jag har också maströr från Kjell & Co. Sitter redan 10 år på taket med parabol och markantenn.
Tillräckligt stabilt för att inte ge problem i satellitmottagning. Ingen röst vad jag kan se.
 
Rören från Biltema och Kjell&Co är mellan 1,5 och 2m och skarvas. Jag skulle helst använda ett oskarvat rör 4 - 5 m långt. På den lokala bygghandeln hittade jag ett 3 m långt galvat rör 33,7 mm diameter med 3,25 mm godstjocklek men det skulle vara bra om det gick att få tag i längre rör någonstans.
 
tommib
Problemet med längre rör är att det är svindyrt att frakta långa paket, så det säljs inte i så stor utsträckning. Det bästa är väl om du kan fråga hos lokala handlare om de kan ta in (inte lika dyrt när de ändå får lastbilsleveranser) något lämpligt. Varför vill du ha ett oskarvat rör?
 
Ser heller inte behovet av oskarvat, Maströren, i alla fall de från Kjell, ramlar inte isär.
Annars är det väl bara att gå till närmsta rörfirma och köpa ett galvat rör där standardlängden är 6-meter.

Dimension R25 eller R32 torde vara lagom.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Borde det inte bli stabilare oskarvat när det är ostagat?
 
Skarvarna är svagt koniska och ger i princip ingen rörelse när de är monterade.

De är ju designade för just detta ändamålet.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tommib
Kolla på macab:s hemsida. De om några borde ju veta med tanke på att de är en stor aktör i branschen. Om de säger att skarvade rör funkar för paraboler (som kan vara extremt vinkelkänsliga) så skulle jag lita på det.

Om du är väldigt orolig kan du sätta en bult genom skarven men jag skulle inte besvära mig.
 
Ring någon närliggande ställningsbyggare, de brukar har långa rör i både stål och aluminium.

Lite grövre måhända men det ser nog bara bättre ut med tanke på hur långt du ska ha det!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Eller köp en flaggstång.
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Ring någon närliggande ställningsbyggare, de brukar har långa rör i både stål och aluminium.

Lite grövre måhända men det ser nog bara bättre ut med tanke på hur långt du ska ha det!
Det var ett bra tips. Jag kollade priser på nya rör hos Assco.se för 6 m långa stål respektive aluminiumrör och fick nedanstående priser. Nu är frågan om det är bäst med stål eller aluminium. Aluminium är lättare men kanske svagare vid stormar?

1 st 6,0 m ställningsrör ø48,3 mm kostar 530,00 inkl.moms.

1 st 6,0 m Aluminium ställningsrör ø48,3 mm kostar 686,00 inkl.moms.
Vi har endast alu-rören i 6,0 m längd.
Godstjockleken är 4 mm.
 
harry73
Aluminium är lättare och starkare än stål
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.