Vi håller på och renoverar vårt badrum.

Idag är dörren mot "korridoren" och angränser mot ett pojkrum. Vi bor på ovanvåningen.

Vi har pratat om att flytta ner till pojkrummet om ca ett halvår. Det jag har förelslagit är att vi skulle göra
om badrummet till ett sk masterbathroom redan nu och sätta igen dörren mot korridoren och ta upp
en öppning mot pojkrummet.

De fördelar jag ser är att:
+ det höjer "statusen" på huset, jag har en känsla av att det är lite dyrare hus som har detta.
+ badrummet är ganska avlångt och med en dörr i sidan skulle propportionerna bli bättre.
+ det blir praktiskt och nära för oss (när vi flyttat in).

Sedan finns det väl nackdelar också:
- Vid försäljning "måste" även de som flyttar in använda samma rum som föräldrarum.
- Vi kommer inte ha en "allmän" dusch på den våningen (det finns duch uppe och nere)


Hur ser ni på idén?
Höjer den värdet på fastighten? (Antingen ett högre pris eller mer lättsålt)
Är det bök
Kommer det att...
 
Jag tycker inte att ett badrum endast med ingång från ett sovrum höjer värdet på ett hus. Snarare tvärt om.
Precis som du säger minskar felxibiliteten på huset och därmed också antalet intresserade köpare.

Det måste väl ha funnits en anledning till at ni har valt att ha ett barnrum i rummet bredvid? Varför skulle inte husets nästa ägare vilja välja likadant?
Men barnet som får det rummet kanske tycker att det är kul. Jag har ändå en känsla av att i de familjer där det finns bubbelbadkar är det barnen som använder dem mest.
 
loffes skrev:
Vi håller på och renoverar vårt badrum.

Idag är dörren mot "korridoren" och angränser mot ett pojkrum. Vi bor på ovanvåningen.

Vi har pratat om att flytta ner till pojkrummet om ca ett halvår. Det jag har förelslagit är att vi skulle göra
om badrummet till ett sk masterbathroom redan nu och sätta igen dörren mot korridoren och ta upp
en öppning mot pojkrummet.

De fördelar jag ser är att:
+ det höjer "statusen" på huset, jag har en känsla av att det är lite dyrare hus som har detta.
+ badrummet är ganska avlångt och med en dörr i sidan skulle propportionerna bli bättre.
+ det blir praktiskt och nära för oss (när vi flyttat in).

Sedan finns det väl nackdelar också:
- Vid försäljning "måste" även de som flyttar in använda samma rum som föräldrarum.
- Vi kommer inte ha en "allmän" dusch på den våningen (det finns duch uppe och nere)


Hur ser ni på idén?
Höjer den värdet på fastighten? (Antingen ett högre pris eller mer lättsålt)
Är det bök
Kommer det att...
Det där tror jag beror väldigt mkt på köparen.
Men generellt sett - i Usa där "master" bedromm/bathroom är mer utbrett så har dom ju ett badrum till övriga också - eller iaf en toalett på övervåningen och dush/bad på en annan våning.

Jag skulle personligen tycka att det var ganska ballt med ett deikerat badrum till "föräldrarummet" - men ett minimikrav skulle var att det fanns en allmänt tillgänglig toalöett på alla våningsplan också.
Att springa i trappor bara för att gå på toa mitt i natten som gäst/barn - alternativt klampa förbi sovande föräldrar känns inte så attraktivt...

/K
 
Anledningen till att ett "master bedroom" är "lyx" är att det är ytterligare ett badrum, inte det enda på det våningsplanet.
 
Generellt och teoretiskt sett så ger lägre bruksflexibilitet ett lägre marknadsvärde, allt annat lika.

Jag skulle i alla fall tänka på att bibehålla och underlätta möjligheten att öppna upp dörren igen. Dvs inte dra rör och el i det presumtiva dörrhålet, samt tänka på placering av inredningen i rummet.
 
Att det är ett barnrum/grabbens sovrum intill badrummet har inget med badrummet att
göra utan att han hamnade där var att det passade med övrigt och att rummet är i en
lagom storlek. Samt att hans syskon har ett rum i samma storlek.

Det finns en toalett på planet. Den har väl hittils varit mer som gästtoa.

Dusch/toa uppe, enbart toa entréplan och separat toa/dusch i källaren. Borde
inte det räcka? Eller måste man ha en dusch per våning?

Jag tycker då som klaskarlsson att det skulle vara ballt men man vill ju samtidigt kanske
inte göra bort sig och få ett svårsållt hus.
Nu har vi ju tänkt att bo där i många år så att tänka på en ev. nästa ägare kan vara lite för
tidigt att tänka på redan nu.
Men det är alltid intressant med andras åsikter/synpunkter.
 
Dina allmänna våtutrymmen verkar räcka till ändå, så vill du göra en sådan sak för att du tycker det är kul, så skall du göra det. Kan du följa frjo7205:s rekommendation att hålla öppet för en återställning så kommer det inte att påverka ett eventuellt försäljningsvärde mer än högst marginellt.

(Något säger mig att det i sinom tid kommer att bli knepigare att sälja hus med mer än 1 dusch/badkar eftersom det är så dyrt att renovera badrum).
 
Jag har precis renoverat om ett gammalt stenhus och har det så som du beskriver det. Vi har dusch och toalett "inne" i sovrummet. Vi har även en gästtoalett i hallen. Det är en riktigt bra lösning som fungerar för oss men nu har vi inga barn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.