Vi håller på som galningar och renoverar huset för inflyttning i januari. Detta innebär att trädgården ligger för fäfot - jag har inte lyft ett finger där. Det är en gammal trädgård full med fruktträd, buskar och ett par rabatter samt ett hallonbuskage. Nu undrar jag - finns det några absoluta måsten som jag borde ta tag i innan vintern kommer på riktigt? Eller sådant som åtminstone borde göras för att förhindra skador eller en massa merarbete i vår? Jag vet inte riktigt vad som finns i rabatterna, eftersom vi köpte huset i oktober. Jag har aldrig haft egen trädgård förut, så jag är rädd nu att om jag bara låter allt vara till våren så kan saker förstöras....
 
Vad gäller vinteröverlevnad brukar jag tillämpa Darwins "survival of the fittest". De växter som inte överlever vintern utan åtgärder har inte i min trädgård att göra ;)

Men lite mer allvarligt: Det finns inga måsten vad gäller naturen, den överlever av sig självt. Sedan kan det förstås vara bra att få bort en del löv från gräsmattan för dess skull, men inte ens detta är på något sätt nödvändigt.

Fruktträden brukar beskäras på vårvintern, så det är inget som behöver göras där.

Sedan gäller förstås hela andra regler för de lever för sin trädgård.
 
Precis som Ksund skriver: det finns inga måsten när det gäller trädgård. Njut av det nya huset och ägna er åt detta det första året. Skippa trädgården - ev klipp gräsmattan ngn gång i sommar - om ni känner för det  ::). Strunta i fruktträdsbeskärningen den första säsongen.

Om möjligt - fotografera hela trädgården 1 gång/månaden under hela 2007. Kolla vad som tittar upp, vad som ni gillar och även det ni inte gillar. Låt hela säsongen gå utan några investeringar. Häckklippning och gräsmatta kan ni ju syssla med som terapijobb. En trädgård som inte överlever en/ett par säsonger utan idog strävan är kanske inte för er? Jag är själv passionerat trädgårdsintresserad men gav ovan råd till den unga barnfamilj som övertog både hus och trädgård förra året. Har trädgården en god struktur överlever den. Lite ogräs är inte hela världen  ;). Nästa vinter, när ni ev har strukturerat livet i huset, kan ni sitta och planera. Titta på bilderna och komma underfund med vad som är bra - och vad som är dåligt - med trädgården. För det är självklart att ni kommer att vilja förändra en hel del och göra trädgården till just ER trädgård.

Lycka till! Men simma lugnt!
 
Det går inte att förstöra en gammal trädgård på ett år om man inte rör vid den :). Man brukar däremot orsaka stora skador när man ger sej på den med sax, spade och motorsåg i högsta hugg redan första året i huset :'(.
Som du själv skriver så vet du knappt vad som finns i den och ännu mindre om vad du vill bevara i den. Önska dej en trädgårdsbok och redskap som julklapp om du inte har gröna fingrar i förväg ;). Läs på under långa vinterkvällar, fundera ut vad som passar bäst till ditt hus och omgivningar. Bamboo vid skånelängan skulle kännas felplacerat medan en hav av påskliljor i gräset är mer rätt val .... efter min smak  ;).

Låt trädgården  vakna till våren och blomma. Rensa bara ogräs och vattna under den första sommaren och njut av alla överraskningar som dyker upp ur marken en efter en :). Oftast är det åtskyldiga tusen av kronor närgrävda i en gammalt trädgård :).

Såga inte ner ett gammalt träd utan att ha hunnit sitta i dess skugga en sommardag!
Det tar 10-20 år att vänta på en stor träd och bara ca 1 minut att bli av med det så ta inga förhastade beslut. Alla perenna blommor och buskar går att flytta ( med mer eller mindre kraftinsatser ;))  och det kan du planera till nästa höst om du hittar något som växer på "fel" plats i din trädgård.
Ha inte dålig samvete att du har inte hunnit med trädgården. Den klarar sej utmärkt i väntan på din omsörg.
Till våren krattar man bort alla löv och uttorkade växtrester så en lövkratta kommer du att behöva först av allt ;)
Lycka till!
gaia
 
Ksund skrev:
De växter som inte överlever vintern utan åtgärder har inte i min trädgård att göra ;)
har samma eliminerings-system ;D. Inga exotiska plantor som behöver konstandning för att överleva i vår klimat. Har till slut kommit på att det besparar mej alla besvikelser och misslyckanden och gör att jag är mest nöjd med mina trädgårdsinsatser :).
gaia
 
Måste och måste ... men det skadar inte att ta in eventuella verktyg, fågelbad, trädgårdsslang och utemöbler.  

Kolla tak och avrinning!  Rensa hängrännor!  Bomma för eventuell källartrapp utvändigt, för slippa få den full av snö.

Köp hem sand och röjredskap tills halkan och snön kommer!  Alla sådana säsongsvaror tar slut i ett nafs när alla handlar samtidigt.
 
Tack så hemskt mycket! En sten föll från mina axlar! Nu kan jag istället se fram emot att få börja jobba i trädgården i vår... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.