Hej,

Vår familj har en en tomt på 10000 kvm med två bostadshus på i upplands väsby, Stockholm. Tomten har legat angränsad till åkermark i alla år ända fram tills nu då man håller på att bygga ca 100 st villor runt omkring.

Vi har använt 4000 kvm till hästhage (ligger i änden av tomten) men tycker att det hela har förlorat sin charm med villor alldeles intill. Därför har vi beslutat att sälja denna del av tomten. Nu till frågorna.

Måste vi vända oss till kommunen först och om dom vill köpa måste vi sälja till kommunen då?
Är det vanligt att kommunen betalar lika bra som om vi säljer till en byggherre?
Skulle vi tjäna mest på att sälja tomterna privat?
Är det någon som har en susning vad kvm-priset ligger på vid en privat försäljning alt om kommunen vill köpa?
Sist men inte minst hur går man till väga med försäljningen?

Tacksam för alla svar o idéer :)))

Lollobello
 
Kommunen har förköp på mark. Vad jag förstår innebär det att om man har sålt en tomt, för ett visst pris. Då kan kommunen utnyttja sin förköpsrätt och köpa tomten till detta pris, om du fortfarande vill sälja.
 
Tack för svar. Menar du att man i princip kan göra klart en försäljaning av tomten till någon byggherre för ett visst pris och sedan kontakta kommunen som då kan kliva in och köpa för samma pris?
 
Ni behöver inte kontakta kommunen alls vill jag påstå, utan ni kan lugnt göra upp det hela med vem ni vill, och få ett bra pris.

Skulle det finnas en hembudsrätt så är kommunen skyldig att betala lika mycket som vad köpebrevet lyder på. Men, om jag fattat det hela rätt så har ni idag EN tomt som skall styckas av vid en försäljning. Det kan i er kommun finnas bestämmelser om att tomter över en viss storlek skall ges möjlighet att köpas av kommunen genom hembudsrätt, men det kan ni säkert komma runt genom att stycka av mindre tomter.

Läs er kommuns bestämmelser, och är det väldigt oklart så kan man kontakta en fastighetsjurist som kan reda ut begreppen för er. Jurist behöver ni säkert ändå för att göra upp själva avtalet om försäljningen av marken, samt upprättande av eventuella servitut etc.
 
Tusen tack Swetrot för för goda råd o tips!
 
Jag som kund kan dock vara intresserad av ett bekräftande på att kommunen inte avser utnyttja sin förköpsrätt. Så för att få "rätt" kunder intresserade kan det vara bra att ha ett sådant skriftligt bekräftande klart innan du tänker sälja.
 
Ja det låter ju klart förnuftigt däremot vet jag att kommunen är intresserade. De har varit på oss tidigare och velat köpa men vi har inte varit intresserade. Så om jag förstår rätt så bör jag ta in priser från byggherrar/husleverantörer? för att få ett riktpris för vi har ju ingen aning om vad marken är värd. Vatten och avlopp är ju redan draget. Vilket låter vettigast att sälja hela biten på 4000 kvm eller redan avstyckade tomter, kanske 6 stycken?
 
Det bör vara mest lönsamt att dela upp försäljningen. Dels för att få upp kvadratmeterpriset, dels för att sprida inkomsten över flera år ( lägre skatt).
 
Tomter som är mindre till ytan kanske också gör att just din kommun inte är så intresserad av att utöva sin förköpsrätt.
 
Vi känner några där kommunen direkt anmälde att dom skulle utnyttja förköpsrätten vid en försäljning. Då blev kommunens pris automatiskt utgångspriset på huset som mäklaren satt eftersom ingen spekulat tyckte det var lönt att bjuda något. Säljarna kände sig liksom snuvade på en ev budgivning eftersom det här var i Stockholmstrakten för ca 2 år sedan. Det kan ju leda till att man som säljare bör fundera två gången på utgångspriset vid en försäljning eller vad tycker ni?
 
Stycka upp dem....priserna varierar kraftigt beroende på var i landet man bor,men även på mindre ställen kan tomtpriserna plötsligt skena iväg och så är fallet hos er eftersom att det redan är klart med så många hus.
Tomten är alltså mycket värd och klart intressant för kommunen.
Du säger att ni tidigare har vägrat att sälja men faktum är att OM NI skulle sälja så stoppar kommunen försäljningen på automatik eftersom att tomten är större än 3000m2.

Där jag bor bygger man idag på tomter som knappast är mindre än 1000m2.......för några år sedan låg tomterna på 700m2.
Om husen som byggs "runt" er är bostadsrätter eller liknande så är tomterna små,vilket innebär att ni får ut fler tomter.
Ni kan också ha lite is i magen och vänta tills husen är klara...en given försäljningssucce då området till synes då fungerar och blevit populärt.
Dock förstår jag inte...OM ni säljer tomten kommer väl husen närmare er?
 
Är det någon som har en susning vad kvm-priset ligger på vid en privat försäljning alt om kommunen vill köpa?
Priset är beroende på bl a om det finns detaljplan på marken eller ev vad översiktsplanen säger!

Markpriset blir då beroende på hur mycket det går att bygga (utnyttja)

Det finns olika sätt att gå tillväga visd försäljning (oj, en öppen dörr);)

Ni kan dels ta kontakt med byggherrar direkt, själva eller så kan ni anlita en mäklare.

Lycka till!
 
Whynot skrev:
Dock förstår jag inte...OM ni säljer tomten kommer väl husen närmare er?
Håller med ovan + har ni kollat vad komunen ska ha tomten till. Kanske inte är så roligt med en skola eller ett dagis som granne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.