Vi skall göra om vår gäst wc, totalt ca 2kvm med enbart en toalettstol och handfat. Tanken är att riva ut plastmattan för att lägga klinker+golvvärme istället.

Funderar på denna ordning:
Uppreglad grund
Golvspånskiva
Primer
Golvvärmematta (ok att lägga mot brännbara underlag)
Fix
Klinker

Om vi köpt en tunn golvvärmematta som enligt leverantör kan förläggas enbart i fix, måste vi då flytspackla? Finns det risk att plattorna rör sig och det hela spricker om vi inte flyter eller ”räcker det” med bara fix över spånskivan?
 
Inte klinkers på golvspån.
Sen ska du även ha tätskikt med uppvik på golvet.
Så flyt med armering, sen folie och klinkers.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A AlexandraD skrev:
Vi skall göra om vår gäst wc, totalt ca 2kvm med enbart en toalettstol och handfat.
Finns det verkligen behov av golvvärme för en sådan gästtoa? Jag är en stor golvvärmefantast i badrum där man står barfota efter en dusch men i detta fall känns det kanske lite överdrivet.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Inte klinkers på golvspån.
Sen ska du även ha tätskikt med uppvik på golvet.
Så flyt med armering, sen folie och klinkers.
Glömde såklart det viktigaste, såklart vi kör tätskikt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det verkligen behov av golvvärme för en sådan gästtoa? Jag är en stor golvvärmefantast i badrum där man står barfota efter en dusch men i detta fall känns det kanske lite överdrivet.
Vi har ett element där idag och när det är avstängt blir det iskallt..
 
A AlexandraD skrev:
Glömde såklart det viktigaste, såklart vi kör tätskikt.
Inte klinkers direkt på golvspån. Jag hade skruvat dit golvgips istället för flytspackel dock för att slippa torktider.
 
R RobZombie skrev:
Inte klinkers direkt på golvspån. Jag hade skruvat dit golvgips istället för flytspackel dock för att slippa torktider.
så golvgips kan ersätta flytspacklingen?
 
A AlexandraD skrev:
så golvgips kan ersätta flytspacklingen?
Yes!
 
Golvgips ska limmas, inte skruvas!
Finns ingen anledning att lägga gips, det bästa är dessutom om du flytspacklar in värmekabeln.
En bättre sort flytspackel kan du tätskickta dagen efter, dom tunna kablarna som man kan lägga i fixet är inga höjdare, mycket strul med dom. Även stor risk att man skadar slingorna vid läggning, svårare att få fäste med fixet mot underlaget, svårare att få en snygg sättning av klinkern.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med Jörgen Ö i allt han skriver...

Ska golvgips monteras korrekt så ska den limmas och med ett speciellt lim som är allt annat än gratis.
Sen ger jag inte ett dugg för dessa värmegolv på matta utan det ska vara riktig kabel och flytspackel.
Annars är bara risken att ni står där sen och det ändå inte fungerar och då är det pengar kastade i sjön.
 
  • Gilla
Jörgen Ö och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara hålla med Jörgen Ö i allt han skriver...

Ska golvgips monteras korrekt så ska den limmas och med ett speciellt lim som är allt annat än gratis.
Sen ger jag inte ett dugg för dessa värmegolv på matta utan det ska vara riktig kabel och flytspackel.
Annars är bara risken att ni står där sen och det ändå inte fungerar och då är det pengar kastade i sjön.
Fan Paul....vi kunde vara brorsor! :rofl:;)(y)
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.