Hej
Vi håller på med en renovering, som har tagit ganska lång tid. För ca ett år sedan hade vi en elektriker här som satte dosor och drog el i då öppna väggar.
Jag har satt OSB och gipsskivor.
Elektrikern ska förhoppningsvis komma om ca två tre veckor för inkoppling.

De flesta dosor som är satta är av denna typ. Jag ser att dosskruven är för kort.
Men kan det vara en så fiffig dosa så det är en ring som liksom går att höja? Jag vill inte pilla för mycket på hans grejer, men det verkar som om det är en roterbar ring som dosskruven sitter i. Men den kan ju förstås vara roterbar bara för att justera vart skruvarna ska passa mot grejen t ex brytaren som ska kopplas in.

Vad tror ni bör jag fixa extra långa dosskruvar så elektrikern kan använda dem eller kan dosan anpassas till att liva i nivå med väggytan?

Mvh
Fredrik
 
  • Grön ventilationsöppning i vägg, nära tak, omgiven av ojämn puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i vägg med grönt eldosa inlägg, kablar synliga, skruv delvis inskruvad, byggprojekt, installation under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön installationsdosa synlig genom hål i ljusgrå vägg, byggnadsarbete eller renoveringsprocess pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrikern kan sätta i förlängning i doserna , om de sitter sådan som de går att skruva in å ut , annars finns de sådana distanser, detta löser de själva, men nämn de för de innan kommer bara
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tackar för svaret!

Jag tog mod och skruvade på den roterbara ringen och den kom ut så jag antar att det är en fiffig feature helt enkelt.
(Hoppas jag nu inte pajade den)

Mvh
Fredrik
 
  • Ett genomföringshål med kablar inuti en grön skyddsböj, oslätt kant, svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Tackar för svaret!

Jag tog mod och skruvade på den roterbara ringen och den kom ut så jag antar att det är en fiffig feature helt enkelt.
(Hoppas jag nu inte pajade den)

Mvh
Fredrik
Du har inte pajat något, modellen är flexibel eller "fiffig feature" så som du säger 👍
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
A
Det ser ut som en Schneider multifixdosa. Då kan den alltid skruvas ut en skivtjocklek till.
Dosorna är gjorda antingen för 1-2 skivor eller 2-3.
Man använder putslocket för att skruva in och ut.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.