Hej, gjorde ikväll en otrevlig upptäckt av rost på en radiator som sitter i ett hörn i ett förråd så att man inte kan se detta om man inte är där och kryper.

Det ser ut som att det rostat så pass att delar av radiatorn att hela måste bytas, eller räcker det att byta någon/några av komponenterna?

Ser ni något sätt att åtgärda detta utan att tömma hela systemet?

Jag är inte säcker på hur det hela har gått till. Det verkar läcka i övre kopplingen, kanske kan det ha runnit ned och ställt till med rosten under. Eller så läcker det i det undre, men finns inga tecken på fukt där nu.

Mvh

/Marcus

Rostig vattenanslutning med läckage orsakande rost och missfärgning på vägg och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig, metallisk del nära vit plast; föremål i förfall eller skadat, möjlig vattenexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorkoppling med någon korrosion. Ventil och slang. Bakgrund av vit radiator och vägg. Metalliska ytor och texturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver troligen inte tömma systemet. I den nedre delen av kopplet finns en ventil, du kan skruva av hatten på vänste sida, innanför finns en ventil du kan vrida med en insexnyckel. Den övre ventilen kan stängas. Sedan kan elementet demonteras.

Men frågan är varför det har läckt, i båda kopplingarna. De är tätade med en packning eller o-ring mot elementet har jag för mig. Troligen inget fel på elementet, fel på kopplingarna.
 
  • Gilla
Doczenith
  • Laddar…
Troligen så behöver radiatorn bytas, tror inte att nedre anslutningen kommer att hålla tätt vid försök att åtgärda problemet.
Risken är att anslutningen spricker sönder när det skruvas isär.

Eventuellt kan det gå att återanvända kopplet & termostatventilen, det hela beror på hur det ser ut när det delas.
 
  • Gilla
Doczenith
  • Laddar…
Tack Hempularen och Demmpa för snabbt svar!

Hur fungerar den där skruven till vänster? Bryter den utgående vatten från elementet?

Jag ska prova att skruva bort hatten till vänster och se huvudet på insexnyckeln. Däremot så antar jag att om hela komponenten som är inringad här i rött behöver bytas om den också rostat mot elementet, så måste systemet tömmas? Alternativt så kanske man kan byta bara komponenten inringad i blått? Då behöver systemet kanske inte tömmas?

Vattenledningar med korrosion och potentiell läckage markerat med röda och blå cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är onekligen en bra fråga hur det kunnat läcka både uppe och nere. Det är därför jag funderade på om det kunde vara så att det bara läckt uppe, men droppat ned och orsakat rosten nere också.

Mvh

/Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.