Vi har under vintern planerat att värt garagebygge måste komma igång då det snart är två år sedan vi fick bygglovet. Men sedan så började jag fundera på om vi måste det. Vårt bygglov gäller hus + garage. Innebär det att båda byggnaderna måste påbörjas inom två år? Eller räcker det att den ena har påbörjats och att allt blir slutfört inom 5 år?

Markarbetet till garaget är redan gjort och vi hade tänkt göra plattan nu. Att vi vill skjuta på det är dels för att vi prioriterar andra saker och dels för att garagebygget skulle stänga av (eller kraftigt försvåra) möjligheten för tex en grävare att komma in på tomten bakom huset. Eller om vi skulle vilja köpa stora mängder jord och dumpa där mm.
 
Jag är nästan 100% säker på att det räcker att något av det som ungår i bygglovet är påbörjat, dvs det räcker att ert hus är påbörjat.

Men som sagt, helt säker är jag inte, så du kanske borde kolla med kommunen.
 
Mikael_L
byggankan skrev:
... räcker det att den ena har påbörjats och att allt blir slutfört inom 5 år?
Iom att det är på samma bygglov tycker jag det bör vara så det ska tolkas.
Åtgärderna i bygglovet är påbörjade, ni har 5 år att färdigställa.

Men är ni osäker ska ni kanske slå en pling till kommunen också.
 
Mikael_L
Tvååååaaa ... :p

Silverplats = första förloraren ... :rolleyes:
 
Vad skönt att höra. Måste hur som helst ringa och fråga angående genomsläpplighet om man vill bygga ett högt staket utan bygglov. Skickade ett mail om det för några månader sedan som jag inte fått svar på...
 
Olika regler i olika kommuner.
Många kommuner har dock regeln att mer än 50% genomsyn är staket, mindre än 50% genomsyn är plank.
Du måste dock få beskedet från din kommun.
Ofta finns denna information på kommunens hemsida eftersom många frågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.