Har en hemma gjord skorstens huv som jag nu tänkte sätta upp. Men måste den gå att öppna? är ju ganska hög så sotaren borde ju komma åt från sidan.
Men vad gäller egentligen?
Och hur fäster man den i skorstenen, är det borra och plugg/skruv som gäller då?

MVH Anders
 
Skorstenshuvar har blivit mode idag, frågan är hur bra de egentligen är?? Jag hade en fast monterad och det går att sota från sidan lite bökigt bara, fäst den i krönplåten med självborrande skruv. Jag slet bort min pga att jag har en imkanal från badrummet i skorstenen och detta bildar en hel del kondens, när man sedan eldar kommer det rök på kondensen ( Isen på vintern) detta bilda sedan syra som fräter bort allt i dess väg. Har plåtar som varit plastade -målade de är helt plåtrena idag.... Se istället till att elda lite oftare så håller sig skorstenen fin och fryser inte sönder. En krönplåt däremot är mycket viktig....
 
vad menar du med krönplåt? så sotaren tyckte att de var ok fast den inte gick att öppna.

mvh Anders
 
Han hade väl lite invändningar om att det var obekvämt att stå på sidan o sota. men det problemet är löst eftersom jag sotar själv numera och huven är borta.
Krönplåt= en liggande plåt som är falsad runt krönet (översta delen av skorstenen) Det är ofta denna som många missar att göra. Oftast består den av en plåt med ett antal hål i beroende på hur många pipor man har i skorstenen, sedan en del som ligger runt kanten, här kommer falsningen in. detta för att inte krönplåten skall flyga bort när det blåser. en annan viktig detalj är att det ska vara fall utåt på krönplåten för vattenavrinning och uppbockade kanter vid varje pipa. Så när det regnar kommer endast de dropparna som landar mitt i pipan in i skorstenen.
 
ok då förstår jag. Kanke man ska göra den öppningsbar ändå med nån typ av skenor så man kan skjuva den åt sidan eller gångjärn av nått slag.

/Anders
 
Kan va bra, enklare sotning.
 
Y
Fråga sotaren är mitt tips.............:cool:
Annars tycker jag att det är en fördel om huven går att öppna.
 
ringde nu till min sotare och han sa den skulle vara öppnings bar. Och han sa åxå att han inte rekomenderade huv på skorstenen om man eldade med vedpanna. Han sa att om man har huv så kan röken pressas ner i ventilations kanalerna i skorsten så man kan få rök lukt inne. Och med huven så ökade risken med soteld. Vad tror ni m detta? kanske man ska skita i huven ändå?

/Anders
 
Sotare är generellt inte glada åt dessa huvar, det blir ett moment till för dem att öppna huven när de är på taket. Men jag har aldrig hört ett sakligt skäl mot huven förrän detta. Det låter inte orimligt att det kan finnas risk att röken trycks baklänges ned i ventialtions kanaler.
 
Man kanske skulle ta tag i det där med krönplåt,tror inte det har funnits nån men är inte säker.Vad kan hända om man inte har nån,kör med pellets året om så pipan står inte kall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.