Vi ska bygga nytt hus och måste riva det gamla; ett 1,5 plans från 20-talet i uselt skick. Vem ska man kontakta för rivning? Vad kostar det? Kan man göra det själv? Vad gör man av alla resterna?

Huset står i Danderyd och ska rivas snarast.
 
Börja med att kolla om brandkåren vill ha det som övningsobjekt!

/fredrik
 
Det billigaste är att göra det själv, men det är mycket jobb.

Börja med att söka rivningstillstånd från komunen.

Tag ledigt från jobbet en vecka. Be din äkta hälft, sambo, pappa, mamma eller kompis också ta ledigt från jobbet. Det är mycket enklare om man är två eller fler.

Ta kontakt med någon som kan komma med en grävmaskin. Om samma person kan fixa sop-container så be dom komma med det också. Annars så kontakta kommunen eller renhållningsverket (det heter väl inte så längre) så de kan komma med det.

Allt måste sorteras. Ta ut elcentraler, element, utanpåliggande kablar, utebelysning etc. Allt som inte är brännbart och går att komma åt utan att börja riva i väggar. Krossa alla fönster innåt i huset utan att det flyger glas över hela tomten. Sopa upp glaset och återvinn. Kasta ner alla takpannor direkt i en container el. dyl.

Nu får grävmaskinen ta över och riva ner allt. Sedan ta ut allt trä som inte är målat och börja elda upp det. Resten sorteras upp och fraktas till närmaste sopstation.

Svårare än så är det inte ;)
 
Mikael_L
Destructum Domus ... :D :D :D
 
Constructum Domus skrev:
Börja med att söka rivningstillstånd från komunen.
Detta kostar c:a 1000 kronor (vi betalade 800).
Tag ledigt från jobbet en vecka. Be din äkta hälft, sambo, pappa, mamma eller kompis också ta ledigt från jobbet. Det är mycket enklare om man är två eller fler.
Framförallt är det roligare om man är fler. Skall man riva allt för hand, som vi gjorde, kan det dock vara värt att tänka på att alla medverkande inte orkar köra 8-10 timmars pass varje dag i en vecka. Orkar man så är det naturligtvis effektivast att ta ledigt och köra på.
Ta kontakt med någon som kan komma med en grävmaskin. Om samma person kan fixa sop-container så be dom komma med det också.
Det tipset fick vi från alla som såg oss slita och svettas(!) under mellandagarna och januari. Det går självklart mycket snabbare att riva så, men det sägs att det går år fler containers eftersom grävmaskinen snarare öser ner bråtet i containern än packar det :) Vi var dessutom livrädda för kostnader och vågade därför inte ta in en grävare.
Gällande container så hyrde vi en 30 m3 container av Liselotte Lööf i Stockholm.
Allt måste sorteras. Ta ut elcentraler, element, utanpåliggande kablar, utebelysning etc. Allt som inte är brännbart och går att komma åt utan att börja riva i väggar. Krossa alla fönster innåt i huset utan att det flyger glas över hela tomten. Sopa upp glaset och återvinn. Kasta ner alla takpannor direkt i en container el. dyl.
Att kasta ned takpannorna från taket dit man vill ha dom (containern) är ett mycket bra tips. Det gjorde inte vi och fick därför mycket städjobb efteråt. Typiskt nybörjarmisstag. Har ni fina fönster kan det vara värt att spara och sälja, men vi sprang på den lilla överraskningen att fönstrena var inbyggde i väggen så det var bara att ge upp att försöka få ut fönster och karm. Fönster utan karm har ett betydligt mindre värde på andrahandsmarknaden.
Nu får grävmaskinen ta över och riva ner allt. Sedan ta ut allt trä som inte är målat och börja elda upp det. Resten sorteras upp och fraktas till närmaste sopstation.
Elda upp bråtet fick vi också höra några gånger medan vi gick och släpade in det i containern. Jag hade dock fått för mig att man behövde tillstånd för detta och lyckades aldrig få någon respons från brandkåren när jag frågade om detta.

Du kan kolla in vår blogg för lite mer info om vår rivning, men kom ihåg att vi var amatörer. Skulle jag riva ett hus för hand en gång till skulle jag till exempel börja med att plocka bort fasaden istället för att riva hela väggar (med fasad och allt) för att sedan "slakta" dom när dom låg på marken, men men... :)
 
Var är eran blogg ?
 
Jag hade lagt ut det på blocket. Byggmaterial bortskänkes om man tar minst 500 kg, tar man mindre mängder kostar det 500 kr. Det finns säkert en några som vill komma och hämta fönster, dörrar, takmaterial, etc. Är det riktigt lertegel? Tar man ner det snyggt och tvättar det så har man takmaterial som hade kanske hade kostat 20 papp att köpa, kan vara värt lite jobb.

Det finns alltid folk som vill ha saker. Imorgon kommer det hit någon och hämtar den här oljetanken som jag grävt upp. Jag har ingen aning om vad de ska ha den till, men jag slipper skära den i bitar och köra bort den. Tog några timmar på blocket för mig att bli av med den. 10372060_10152540761916995_3626668159615175385_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.