Har köpt hus med fristående garage. Det har dock förfallit en del under åren och nu jag vill fixa till det.

Det är murat med ganska stora block, vet ej vad, och puts på. Spacklat och målat på insidan. Har inte kommit åt att se, men jag tror att det ligger spån på taket. Kallförråd ovanpå det.

Jag har tänkt att använda det som garage/snickarstuga/förråd. Hade inte tänkt mig varmgarage, men ska jag använda huset som förråd behöver jag kanske ha lite värme på.

Nu till mina frågor:
Måste jag knacka bort all utvändig puts innan jag reglar upp och spikar ny fasad?
Bör jag laga de block i dörröppningen som gått sönder, och isf hur?
Hur är isoleringsvärdet på liknande block, bör jag passa på att tilläggsisolera när jag spikar ny fasad, eller isolerar blocken bra?

Tacksam för tips och svar.
 
  • DSCN1807a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1808a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1809a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Kolla upp vad det är för färg, är det plastfärg är det nog bäst att knacka ner och göra om. Jag är lite osäker på hur man ser att det är plastfärg, tror man kan dra typ en enkrona på färgen och se om det blir märken, blir det grå/svarta märken på färgen så är den av plast... Dock osäker på detta så verifiera först :)
 
B
lägg på lagningsbruk där det är trasigt. gärna sten om det är hål större än fem*fem cm
jag skulle ha isolerat med en 5cm iallafall.
mera isoleringskadar inte.
ta bort all lös puts iallafall. är det plastfärg så får du tabort mera.
 
Plastfärg brukar man kunna identifiera genom att den lätt löses upp av sprit (T-röd).
 
Tack för era svar. Det verkar vara ganska mkt lös puts så det åker nog bort. Blir nog också 45 mm extra isolering när jag ändå håller på, så kan jag ju välja ändamål för huset som jag vill.
 
Jag bumpar min tråd igen, och försöker få svar på hur isoleringsvärdet kan se ut för blocken. Jag ska alltså inreda garaget till en verkstad, snickarboa, "komma undan från frun"boa, you name it.

Jag måste byta ut portarna snarast, men frågan är om blocken i sig duger för att hålla en ok temperatur där när jag är där. Jag ska såklart kolla hur det ser ut i taket också och isolera vid behov.

Funderar på att köpa en billig L/L-värmepump och installera för värme när jag är där. Annars har jag en gammal kamin, men det blir ju lite mer bök och då får jag ju heller inte använda rummet som garage om jag skulle vilja det framöver.

Tacksam för tips och idéer.
 
B
vet inte isolervärdet på dom.
men jag skulle nog isolerat om jag skulle göra en snickarboa där
 
vet ej vad för block det är men ju mer porös material dess bättre isolerar den. Väggtjockleken spelar roll. Ser ut som gasbetong , siporex ? Tror ej du gör en stor vinst att isolera mera om väggar är tjocka.

Verkar som putsen aldrig suttit fast i blocken och bara hängt fast i fogarna. Dåligt förvattnat , ej grundat vid putsning av blockväggen som suger mycket vatten? Fel putsmaterial? Fel ytfärg?
Jag skulle nog slå ner allt gammalt och putsa om till våren om det var mitt fristad :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
gaia skrev:
vet ej vad för block det är men ju mer porös material dess bättre isolerar den. Väggtjockleken spelar roll. Ser ut som gasbetong , siporex ? Tror ej du gör en stor vinst att isolera mera om väggar är tjocka.

Verkar som putsen aldrig suttit fast i blocken och bara hängt fast i fogarna. Dåligt förvattnat , ej grundat vid putsning av blockväggen som suger mycket vatten? Fel putsmaterial? Fel ytfärg?
Jag skulle nog slå ner allt gammalt och putsa om till våren om det var mitt fristad :)
gaia
Är helt nollad när det gäller betongmaterial, så jag har ingen aning. Men de är i mitt tycke rejält tjocka. 30 cm i vart fall. Känns lite skönt att du säger att det är overkill att isolera på tjocka väggar då jag själv tänkt i de banorna. Men jag lär byta ut portarna och fönstret.

Kommer klä med träfasad sedan so matchar huset som jag också ska klä om alternativt ta fram den gamla panelen.
 
Plockar upp en av mina gamla trådar eftersom det börjar bli aktuellt. Jag gjorde aldrig ngt med garaget eftersom det kom massa annat emellan. Men nu börjar jag bli lite sugen.

Planen är att knacka bort all puts. Regla upp med 45x45. Isolering. Vindpapp och till sist panel. Jag har precis behandlat vedboden med järnvitriol och funderar på att göra detsamma med garaget.

Nu funderar jag på om garaget kan ta skada av att stå utan putsen på en tid, ifall jag inte hinner med att sätta panelen? Måste ju börja någonstans och tänkte ta bort putsen och laga hålen.

Vindskivor och takutsprånget är målat med en, vad jag tror, gul plastfärg. Lättast vore att bara tvätta och måla över med vit akrylatfärg. Eller är det dumt? Passar det övht med vita vindskivor mm till den gråa nyansen träet får av järnvitriolen?

Hoppas på lite svar!
 
Tycker det ser ut som normal lättbetong du har i ditt garage. Att tänka på är att lättbetong som sådant klarar väder och vind hyfsat så länge som det inte fryser. Dock suger lättbetong väldigt mycket vatten så om du har en oskyddad lättbetongvägg som det kan regna mot kommer den suga åt sig ordentligt! Fryser lättbetong som sugit mycket vatten frostsprängs det lätt. Täck ordentligt mao är min rekomendation men gör du detta ska det inte vara något problem att knacka bort putsen.
 
Jag har reglat upp mitt garage byggt av blåbetong men putsen fick sitta kvar. Varför vill Du ha bort den? i min värld är det bara en massa onödigt arbete, tar tid som Du kan använda till nåt roligare.

Jag isolerade garageplattan också i efterhand, med såna där kantelement som har en betongbeläggning på ena sidan, vet inte om det har nån större effekt men lite borde det väl göra åt.
 
Ska du skruva i det så rekommenderar jag de lätt betongskruvar som finns! De har lite speciella gängor som gör att det faktiskt drar. jag skulle inte ta bort så mycket puts om jag ändå ska klä in det med panel. Det andra alternativet är ju att putsa om det helt enkelt. Blåbetong isolerar rätt hyfsat.
 
Får du fast reglarna utan att ta bort putsen förstår jag inte varför den ska bort?
 
Dels tror jag att det är plastfärg på, det känns sådär att bygga in. Sedan så har, som man ser på bilderna, putsen släppt på ganska många ställen så det gör nästan 1 cm i nivåskillnad. Visst går det att sala ut, men då blir det luftspalter bakom ev isolering. Dessutom märker jag när jag knackar på putsen att den låter ihålig nästan överallt. Jag misstänker att river jag lite längst ner så rasar allt ner ändå. Känns inte som bästa underlaget för en fasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.