Hallå.
Har ett hyfsat stort dubbelgarage (ca 50kvm) som jag har en fundering på, har ryggåstak i garaget och en 5,2m bred port på gavelsidan.
har inte satt dit motorn än då jag inte riktigt vet hur jag ska göra.
Det som slog mig dock är om motorn måste sitta mitt på porten eller om man kan välja att sätta den förskjuten?
Tanken är ju alltså att slippa få en ful skena som är ivägen mitt i ryggåstaket.
Vad tror experterna?
Jag kan öppna porten manuellt med handkraft i nuläget och märker ingen större skillnad i arbete om jag ställer mig på mitten och skjuter upp eller på ena sidan, så tanken gick att det kanske är marginell skillnad på belastningen på motorn om man väljer att montera den närmre någon av skenorna?
 
Finns motorsystem som är gjorda för att sitta på sidan.
 
sblixten skrev:
Finns motorsystem som är gjorda för att sitta på sidan.
Jag har dock redan motor och skena som ingick med porten, någon form av Kinesisk skit (som vanligt).

Vad kan ett sådant motorsystem kosta?
 
Vet ej vad den kostar, men tippar på mellan 3000 och 5000.
Sök t.ex. på novoferm eller novoport.
 
Ja, jag har novofermportar med motor som sitter i skenan på en sidan. Men den passar nog enbart novoferms portar som är gjorda för det, gissar jag. Kanske kan passas in på andra också om bara skenan har någorlunda liknande dimension.

Men, det intressanta är att det verkar egentligen inte vara någon skillnad på porten i övrig, som också har ett fäste för mittmonterad motor. Min motor har ett fäste i själva porten som sitter ända ute i sidan på porten, så utifrån det så verkar det inte göra någon skillnad om du har motorn i mitten eller på sidan. det är väl bara att testa att montera den på sidan och se om det funkar ;)
 
thomasx skrev:
Men, det intressanta är att det verkar egentligen inte vara någon skillnad på porten i övrig, som också har ett fäste för mittmonterad motor. Min motor har ett fäste i själva porten som sitter ända ute i sidan på porten, så utifrån det så verkar det inte göra någon skillnad om du har motorn i mitten eller på sidan. det är väl bara att testa att montera den på sidan och se om det funkar ;)
Ja det får bli till att testa, nackdelen är att jag har fästen modell större i taket och eluttaget för porten i mitten, men det är ju alltid bra att ha ett rejält fäste i taket om man skulle få för sig att göra några märkliga lyft eller nått =).
 
5,2 m är en bred port, det kanske funkar när allt är nytt. När den blir sliten misstänker jag att det blir problem.
Du har ju alltid möjligheten att köpa en motor till. Då kan du ha en i varje ytterkant och fritt i mitten
 
Fjädrarna som sitter en i var ände är ju de som ska ta den stora kraften, porten ska, i fritt läge, gå att stoppa i vilket läge som helst och stanna där, så kraften som motorn tar ska i stort sett bara övervinna friktionskrafterna. Börjar det funka sämre med tiden får man väl spänna upp fjädrarna lite, eller eventuellt byta dem om de börjar tröttna. Har dock inte haft mina portar länge nog än för att ha någon aning om det, hämtade dem i tyskland för ett par månader sedan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.