Panelen är ju väldigt sliten som det syns på bilderna. Det är inte murket längst ner men ska man byta när den är sprucken så här?
 
  • Sliten träpanel med synliga sprickor och avfärgning på en husvägg intill ett stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten blå träpanel längst ner på ett fönster, synliga sprickor och avflagningar, med skugga av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blå baronen skrev:
Panelen är ju väldigt sliten som det syns på bilderna.
"Väldigt sliten"? Nu har jag ju inte sett den i verkligheten men utifrån bilderna skulle jag aldrig ens tänka tanken på att byta den. Nästintill nyskick enligt min måttstock.
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
"Väldigt sliten"? Nu har jag ju inte sett den i verkligheten men utifrån bilderna skulle jag aldrig ens tänka tanken på att byta den. Nästintill nyskick enligt min måttstock.
Nja.. På sina ställen är den ju ganska åtgången i nederkant.. så inte nästintill ny..

Men, med det sagt, inte dags att byta ännu!

(Om det inte visar sig att den är i väldigt dåligt skick när man börjar förbereda den för ommålning)
 
Violina Violina skrev:
Nja.. På sina ställen är den ju ganska åtgången i nederkant.. så inte nästintill ny..

Men, med det sagt, inte dags att byta ännu!

(Om det inte visar sig att den är i väldigt dåligt skick när man börjar förbereda den för ommålning)
ok. Men hur ser jag det i så fall?
 
B Blå baronen skrev:
ok. Men hur ser jag det i så fall?
Att den är rutten/smulig/dålig när du skrapar/tvättar..

Onödigt att byta innan den är uttjänt, och svårt att avgöra när det är färg på (om den inte är helt katastrof-kass, vilket jag inte tycker din ser ut att vara)
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
På sina ställen är den ju ganska åtgången i nederkant.. så inte nästintill ny.
Nej det var väl ett skämtsamt sätt att förstärka min åsikt om att den inte behöver bytas utifrån det jag ser.
Violina Violina skrev:
Att den är rutten/smulig/dålig när du skrapar/tvättar.
Fast även om någon bräda är lite "angripen" längst ner så tycker inte jag att det betyder att man omedelbart måste byta allt.

Det är som jag ser det två saker som styr när detta behöver bytas. Är det så skadat att det behöver bytas för att förhindra värre skador på andra delar av byggnaden? Och. Om jag målar om det kommer jag då att tycka att det ser tillräckligt bra ut tillräckligt länge för att det inte ska vara motiverat att byta redan nu?

I detta fall tror jag att en ommålning gör att din panel fungerar bra ur båda dessa aspekter under många år, och då skulle jag inte byta.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
B Blå baronen skrev:
Panelen är ju väldigt sliten som det syns på bilderna. Det är inte murket längst ner men ska man byta när den är sprucken så här?
Hej. Den som är sprucken behövs åtgärdas. Antingen bytas eller så kan man kanske spika/skruva den till rätt nivå. Mvh
 
M Micke R. skrev:
Hej. Den som är sprucken behövs åtgärdas. Antingen bytas eller så kan man kanske spika/skruva den till rätt nivå. Mvh
tack för svar. Vilken tänkte du på? Tycker flera under fönstret har småsprickor.

Violina Violina skrev:
Att den är rutten/smulig/dålig när du skrapar/tvättar..

Onödigt att byta innan den är uttjänt, och svårt att avgöra när det är färg på (om den inte är helt katastrof-kass, vilket jag inte tycker din ser ut att vara)
 
B Blå baronen skrev:
tack för svar. Vilken tänkte du på? Tycker flera under fönstret har småsprickor.
Om träet känns mjukt behöver det bytas, annars kan det klara sig, om inte sprickorna är för djupa
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Om träet känns mjukt behöver det bytas, annars kan det klara sig, om inte sprickorna är för djupa
Man får känna med kniv gissar jag?
 
B Blå baronen skrev:
Man får känna med kniv gissar jag?
Jag brukar ta en vanlig flatmejsel modell medestor :)
 
B Blå baronen skrev:
tack för svar. Vilken tänkte du på? Tycker flera under fönstret har småsprickor.
Hej. Jag såg i syne. Är utarbetad. Finns ingen spricka var snöret bredvid fönstret:rolleyes:. Mvh
 
  • Gilla
  • Haha
Blå baronen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Är det väldigt stora torrsprickor så hade jag fyllt i med någon lämplig massa. Själv körde jag med Byggmax oljefog om den finns kvar och de lagningarna är bra efter mer än 15 år. Använde först latexfog på inrådan från färgbutiken men det var helt värdelöst på gammalt, torrt trä. Släppte från träet och blev nya sprickor vid kanterna.

Är plankorna gamla och torra, glöm inte olja ordentligt innan målning, då sitter färgen mycket bättre, iaf enligt min erfarenhet.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är det väldigt stora torrsprickor så hade jag fyllt i med någon lämplig massa. Själv körde jag med Byggmax oljefog om den finns kvar och de lagningarna är bra efter mer än 15 år. Använde först latexfog på inrådan från färgbutiken men det var helt värdelöst på gammalt, torrt trä. Släppte från träet och blev nya sprickor vid kanterna.



Är plankorna gamla och torra, glöm inte olja ordentligt innan målning, då sitter färgen mycket bättre, iaf enligt min erfarenhet.
oljning har jag inte hört talas om innan men det vore ju bra för plankorna är gamla. Är det någon slags grundmålning du pratar om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.