Jag ska låta en duktig snickare som jag känner fräsa ur en laminatskiva (ej från IKEA) för undermontering/planmontering av IKEAS diskbänk "Boholmen" (1½ ho med avrinning).

Enligt IKEAS kundtjänst finns diskbänken bara i en enda variant, där kanten på bänken allra längst ut är 3 mm lägre än den kant som sedan kommer och som är högst.
Detta ställer till problem för underlimningen. (däremot kan man montera den hyfsat snyggt och enkelt som vanlig överlimmad ho).

MIn fråga är om man alltså vid underlimning med denna hon måste göra som ngn skrev i annan tråd, och fräsa ut underifrån, och längst ut i kanten alltså fräsa nästan ner till laminatet (lämna 3 mm) och sen sänka ner hon i bänken fortfarande liggande upp-och-ner.

Jag skulle ju vilja ha en diskho som INTE hade den där extra nedsänkta kanten 3 mm nedanför sin högsta kant. Då hade man ju ju istället kunnat fräsa ut ovanifrån, lika mycket som kanten byggde, och sen sänka ner diskbänken ovanifrån.
 
Mig veterligen så säljer inte ikea vaskar för underlimning åt konsument.Detta görs på fabrik och dessa är inte utformade med den kant som du beskriver utan ser helt annorlunda ut och når inte ut till konsument som sagt.
 
ikeahantverkaren skrev:
Mig veterligen så säljer inte ikea vaskar för underlimning åt konsument.Detta görs på fabrik och dessa är inte utformade med den kant som du beskriver utan ser helt annorlunda ut och når inte ut till konsument som sagt.
Du har säkert helt rätt. Jag sitter nu och funderar på att ändå köra den "konsumentvarianten" som planlimmad. Skulle då sänka ner den så mycket att den högsta kanten var i linje med bänken och så fylla det lilla utrymmet som blir mellan laminatskivan och diskhons "högsta punkt" med någon form av silikon eller liknande.

Annars kan man ju köra varianten att fräsa underifrån på skivan, till man bara har nästan laminatet kvar, och sätta i hon från undersidan.

Eller så sågar jag bort den där extra kanten på hon som jag ju egentligen inte vill ha där...
;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.