Nu så äntligen börjar det röra sig igen efter ett par månaders väntan på reklamation av golvspackel. Pust!
Nu har vi satt väggarna bestående av godkända gipsskivor klädda med glasfiberväv. Men hur gör man med skarvarna. Jag vet att om man spacklar måste man ha mineralbundet spackel men måste man spackla skarvar? Man kommer väl klistra tätskiktsremsor även där som man guckar in i tätskiktsmassa. Vi kommer att ha rollat skikt med fiberremsor i skarvar och hörn. Är det onödigt jobb att spackla när man sedan sätter kakel eller måste man spackla? Och skruvarna.....där brukar man ju också spackla. Det känns ju som om man vill göra det så inte tätskiktet riskeras någonstans.

Någon som vet?
 
Är det djupa fasningar på skivorna så kan man tätskikta först, när det är färdigtorkat så kan man bredspackla med fix över skarven för att få det slätt, bör göras dagen innan plattsättning påbörjas
 
Men alla skruvhål (skruvskallar där man fäst gipset på väggen) då? Det står det ju inget om någonstans.
Där måste väl spacklas??? Även om jag inte spacklar andra skarvar.
 
T
Sätt tätremsor över skruvskallarna!
 
Ehh.....men man skruvar ju rätt tätt mellan skruven. c 200mm långkant och c 300mm skivmitt. Himla massa skruvar. Alltså vore man ju mer än glad om man slapp spackla varje skruvskalle.
 
Varför inte helt enkelt läsa monteringsanvisningen för det tätskiktssystem ni valt? Där står precis hur ni ska göra. Sådana här saker kan skilja från system till system, så det är där svaren finns.

Men generellt, skruvskallar och skivskarvar ska inte spacklas innan tätskiktning.
 
... och de tar faktiskt inte upp centrumskruvarna, bara skarvar och annat. Men jag mailade leverantören och frågade istället och fick svar och det var att man inte behöver spackla. Bra. tack alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.