Hej!

Jag har just köpt hus från -48 med rejäla renoveringsbehov. Är fullständig nybörjare och har just hittat den här websidan - så förlåt om jag frågar sånt som kanske är gammal skåpmat!

Tänkte riva ner tapeter och måla i sovrum som har en skorstenspelare i betong där tapeten börjat släppa. Hörde någonstans att man bör spackla väggen innan man målar och undrar hur det går till?

Gissar att man köper torrvara som blandas med vatten? Hur tjockt lager lägger man? Räcker ett lager? Behöver det "bränna" under ett täcke, på samma vis som betong? Slipar man när det är torrt och vad använder man i så fall för att slipa med? Hur snart kan man måla?

Vore jättetacksam för tips!
 
Ojoj, om du måste spackla innan målning är väl helt efter tycke och smak. Ska den se ut som den gör nu, fast annan kulör, eller ska den vara slät?

Spackel köper du färdigblandat. Finns på 10lit, 3(??) lit och tub halvliter tror jag.
Du lägger på i skikt som precis täcker topparna i det du försöker dölja.
2 lager brukar krävas.
Det ska inte bränna eller så, det torkar genom avdunstning. Inga "täcken".
När det är torrt, vilket är beroende på skikttjocklek, ventilation, luftfuktighet osv osv, (brukar ta allt från en timme till en dag) slipar du det med sandpapper fastsatt på en slipkloss. Föreslagsvis sätter du klossen på ett skaft, så du inte behöver slita ihjäl dig.
När spacklet torkat, spacklet är slipat - då kan du måla.

En liten introduktion kanske...
 
Tusen tack! Det låter som en bra början!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.