P
Jag undrar om man måste slipa vinylplattor om man vill måla över dem? Exempelvis med proxy. Anledningen till frågan är att de innehåller asbest.
 
P maggan77 skrev:
Jag undrar om man måste slipa vinylplattor om man vill måla över dem? Exempelvis med proxy. Anledningen till frågan är att de innehåller asbest.
Pratar du om golv nu? Har du bilder ? Hör med färghandlaren om du behöver någon speciell grundfärg innan och vilken färg som är bäst för materialet
 
P maggan77 skrev:
Jag undrar om man måste slipa vinylplattor om man vill måla över dem? Exempelvis med proxy. Anledningen till frågan är att de innehåller asbest.
Låter ju helt befängt att slipa gamla slitna vinylmattor med asbest i som dessutom ofta brukar vara sköra och gärna släpper från limmet. Om nu vitsen är att man inte vill utsätta sig för fibrer. Är det inte bättre att hiva ut de och lägga något nytt lämpligt golv som faller en i smaken?
 
P
K Krabbeluring skrev:
Låter ju helt befängt att slipa gamla slitna vinylmattor med asbest i som dessutom ofta brukar vara sköra och gärna släpper från limmet. Om nu vitsen är att man inte vill utsätta sig för fibrer. Är det inte bättre att hiva ut de och lägga något nytt lämpligt golv som faller en i smaken?
Det här är i en offentlig byggnad och arbetet är redan utfört på sina håll, så jag är lite orolig över om man redan har slipat plattorna innan man målade över med epoxifärg. Jag är även orolig över de plattor som finns kvar och som inte är övermålade men där man eventuellt kommer att måla över de oerhört slitna och trasiga plattorna. Hur gör man det utan att slipa? Kan man få färgen att fästa ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.