Om man gjuter en platta blir den inte lite flytande då?.
Om man tänker att huset kanske väger 30ton tex
och plattan är 160kvm,så blir det ju inte så mycket vikt
per kvm (1-plan).

Man kan ju göra en kraftigare konstruktion med armering, och mer grus under sulan.
Visst torpargrund går ju inte men borde det inte funka
med en kraftig platta.

Någon som vet eller har nån teori?

Mvh Roger
 
" <Stödd grund> Vid lös lera med stor sättningsbenägenhet"

" <Flytande grund> På lerig mo, moig lera, silt och fast lera"

Kan ngn vara vänlig förersten, att förklara vad mo och moig är???

// ::Bygga Grund:: Ica Bokförlag
 
Får man citera en sådan bok??? Annars lär jag nog ta bort det och lägga in det på ngt annat vis. Nu fortsätter hockeyn, hejja sverige!
 
En geotekniker kan svara på din fråga, du BÖR utföra en geoteknisk undersökning där han rekommenderar dig vad du skall ha för lösning.

Vi hade lera .. vi var tvugna att påla, mindre kul om huset sjunker.
 
Bob_the_builder
Ett alternativ som förekommer är så kallad kompensationsgrundläggning. Den bygger på att man schaktar bort en hel del under grunden och ersätter massorna med något lätt, tex leca eller cellplast. Teoretiskt är målet att den bortschaktade massan är lika stor som husets, dvs trycket på underliggande massor är oförändrat.
 
Ska nog göra en undersökning, men ja menar huset
kan ju inte sjunka, eller?

Roger
 
Ett alternativ som förekommer är så kallad kompensationsgrundläggning.

Det kanske funkar Bob,men jag har aldrig hört talas
om det.
Vet du nått mer, kanske nån hemsida
 
Bob_the_builder
Jag har förstått att det är ganska vanligt vid vägbyggen, men förekommer också vid husbyggen. Kolla här tex:

page4_kompgrund.gif
 
Ja det verkar ju funka.

Efter avslag på bygglov med en annan tomt har vi äntligen hittat en ny, där markägaren nämde lera.
Så det är lika bra att se efter alternativ, för pålning
verkar dyrt.
 
Det beror på hur mkt du måste påla, antal pålar och hur långt ner dom måste till berg eller fast morän. Ta dit en geotekniker nu och gör undersökningen, då får du svar på allt det där.

Ta INGA chanser här, även om det kostar dig 50.000 att få pålning utfört. Det är min mening iaf.
 
Vi har precis pålat. Pålningen gick på 60-70 tkr och dessutom blir plattan ca 50 tkr dyrare. Ganska sura pengar att betala, men nu vet jag att huset står stabilt och kommer aldrig att ruckas. Skulle aldrig våga chansa eftersom en sättning på endast ett par cm känns rejält inne i huset.
Mvh/ Chef
 
Bob_the_builder
Observera: jag pratar inte om att chansa. Att dimensionera en grund på dålig mark är inget för oss lekmän. Dock FINNS det alternativ till pålning.
 
Hej

Jag bor i ett 30-talshus som står på blålera, det lutar närmare 6 cm men det är ingenting som egentligen stör.

Det man skall tänka på att när man bygger ett hus så lägger man ju dränering och då kan fukthalten i marken ändras väsentligt, och är det lera så kan det börja hända grejer, alltså bör man undersöka.

/Martar
 
Jag jobbar i gamla stan i Stockholm...

Välkomna hit för ett studiebesök om vad som händer med hus på lera.
Husen står lika rakt som tänderna på en gammal gubbe från den sibiriska tundran.

Gör ett experiment med att ställa något ganska tungt (kanske en chokladkaka), men med utbredd last, på chokladpudding.
Prova sedan att "påla" med chokladkex, sådana där rullade flarn.

Dra sedan eventuella slutsatser.
Om du inte kommer på några, tröstät chokladen och ring för guds skull en geotekniker ;)
 
Härliga liknelser :)

Nix skrev:
Jag jobbar i gamla stan i Stockholm...

Välkomna hit för ett studiebesök om vad som händer med hus på lera.
Husen står lika rakt som tänderna på en gammal gubbe från den sibiriska tundran.

Gör ett experiment med att ställa något ganska tungt (kanske en chokladkaka), men med utbredd last, på chokladpudding.
Prova sedan att "påla" med chokladkex, sådana där rullade flarn.

Dra sedan eventuella slutsatser.
Om du inte kommer på några, tröstät chokladen och ring för guds skull en geotekniker ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.