Första året i radhuset som har en liten gjutjärns/täljstenskamin i vardagsrummet. Vill elda för att det är nice och för att få lite extra värme utöver luftvärmepumpen.

Vi har köpt några säckar ved bl a på Plantagen (ja, dyrt!), som jag antar är färdighuggen, men bör man hugga den i mindre vedträn innan man eldar? Vissa bitar är tjockare än 10 cm i diameter, är det för stort? Har bara en liten miniyxa och det var svårare än jag trodde att klyva ved med den. Nån som har råd till en nybörjare?
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
S SuperDani skrev:
Första året i radhuset som har en liten gjutjärns/täljstenskamin i vardagsrummet. Vill elda för att det är nice och för att få lite extra värme utöver luftvärmepumpen.

Vi har köpt några säckar ved bl a på Plantagen (ja, dyrt!) , som jag antar är färdighuggen, men bör man hugga den i mindre vedträn innan man eldar? Vissa bitar är tjockare än 10 cm i diameter, är det för stort? Har bara en liten miniyxa och det var svårare än jag trodde att klyva ved med den. Nån som har råd till en nybörjare?
Det är en liten konst att göra upp en eld.
Men förutom ved är det bra att ha tändkuddar, eller så får ni splinta veden så det fins stickor att tända med.
Ni kan inte lägga på en vedklabbe på en tändkudde direkt, det kommer inte funka.
Utan klyv gärna ned ett par stycken i mindre pinnar som ni börjar med.
När dom väl tagit sig kan man lägga på grövre vedträn

Man kan antingen klyva odm med en yxa, eller med en morakniv som man slår på ryggen med en annan vedklabbe

Klyva ved med liten yxa:

Splinta ved med kniv:

Elda rätt
 
  • Gilla
Glimvark och 5 till
  • Laddar…
Snyggt, tack så jättemycket för svaret. Jag ska kolla in alla filmer. Vi har även köpt några säckar färdig tändved och tändkuddar (Weber) hade vi redan till grillen - antar att de funkar?

Vad tror du om själva vedträna, bör de klyvas även om man har kört tändved först? Eller kan jag bara lägga in 1-3 st när tändveden tagit sig?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är en liten konst att göra upp en eld.
Men förutom ved är det bra att ha tändkuddar, eller så får ni splinta veden så det fins stickor att tända med.
Ni kan inte lägga på en vedklabbe på en tändkudde direkt, det kommer inte funka.
Utan klyv gärna ned ett par stycken i mindre pinnar som ni börjar med.
När dom väl tagit sig kan man lägga på grövre vedträn

Man kan antingen klyva odm med en yxa, eller med en morakniv som man slår på ryggen med en annan vedklabbe

Klyva ved med liten yxa:
[media]
Splinta ved med kniv:
[media]
Elda rätt
[media]
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det går inte att ge ett rakt svar, storleken på vedträn beror på kvarvarande fuktighet, eldstadens funktion och utformning, järnspis i köket kräver kaffeved, i keramisk panna i källaren brinner allt bra som går in genom luckan och är torrt
 
  • Gilla
Siv Olsson och 4 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar, jag förstår att det är svårt att avgöra när det är så olika. Men det är inte på nåt sätt riskabelt om vedträt skulle vara lite för stort, det kommer bara inte brinna bra?

Jag erkänner att jag blev lite nojig när jag för några veckor sen såg på nyheterna om nån kamin som plötsligt exploderat.

P Plutus skrev:
Det går inte att ge ett rakt svar, storleken på vedträn beror på kvarvarande fuktighet, eldstadens funktion och utformning, järnspis i köket kräver kaffeved, i keramisk panna i källaren brinner allt bra som går in genom luckan och är torrt
 
  • Haha
Tomture61
  • Laddar…
Om ett vedträ är för fuktigt i förhållande till sin storlek så märks det på att det brinner dåligt, röken syns mer, det blir ofta kolbitar kvar i eldstaden. I en bra förbränning blir det lite synlig rök, är det kallt ute blir det vit rök som är kondenserat vatten, annars bara ett värmedaller
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Aha så det har med fukten att göra snararen storleken (men större tag givetvis längre tid att torka). Vår ved ska enligt uppgift vara färdigtorkad. Det som ligger kvar i eldstaden är helt klart aska, inte kol. Tack igen.

P Plutus skrev:
Om ett vedträ är för fuktigt i förhållande till sin storlek så märks det på att det brinner dåligt, röken syns mer, det blir ofta kolbitar kvar i eldstaden. I en bra förbränning blir det lite synlig rök, är det kallt ute blir det vit rök som är kondenserat vatten, annars bara ett värmedaller
 
Nä det kommer inte explodera, bara inte brinna. När du väl fått en bra glödbädd kan större ved användas, men man vill ine gärna bara ha en stor klabbe i mitten. Späntkniv kan vara bra att ha.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Skönt att höra, tack så mycket. Ska genast kolla in kniven. :)

B byabin skrev:
Nä det kommer inte explodera, bara inte brinna. När du väl fått en bra glödbädd kan större ved användas, men man vill ine gärna bara ha en stor klabbe i mitten. Späntkniv kan vara bra att ha.
 
S SuperDani skrev:
... Men det är inte på nåt sätt riskabelt om vedträt skulle vara lite för stort, det kommer bara inte brinna bra?

Jag erkänner att jag blev lite nojig när jag för några veckor sen såg på nyheterna om nån kamin som plötsligt exploderat.
Storleken i sig är inget problem, så länge du inte stoppar in mer (vikt) än din eldstad är konstruerad för. Stora vedträn brinner precis lika tryggt som små, men du bör se till att kaminen och skorstenen är varma och att du har en ordentlig glödbädd i botten först. Ibland upplever jag att det är lättare att få stora vedträn att brinna lugnare än en bunt små.
Men jag är själv nybörjare, så det kommer säkert nån och säger att jag har fel :p
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S SuperDani skrev:
Skönt att höra, tack så mycket. Ska genast kolla in kniven. :)
Kolla den där Kindling Cracker som säljs bl a på Byggahus shop. Den är fantastisk och säker nog att låta ungarna hantera.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
S SuperDani skrev:
Jag erkänner att jag blev lite nojig när jag för några veckor sen såg på nyheterna om nån kamin som plötsligt exploderat.
Onödigt nojig, elda du den dyra veden du köpt.
 
  • Gilla
SuperDani
  • Laddar…
Ja, hade inte tänkt avstå, mer bara mån om att göra ”rätt”.

F fribygg skrev:
Onödigt nojig, elda du den dyra veden du köpt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, fick annons på den i anslutning till mitt inlägg här. Den verkar bra! Tack för tipset.

Strip Strip skrev:
Kolla den där Kindling Cracker som säljs bl a på Byggahus shop. Den är fantastisk och säker nog att låta ungarna hantera.
 
S SuperDani skrev:
Ja, hade inte tänkt avstå, mer bara mån om att göra ”rätt”.
Elda upp det du har och köp ved i den storlek du önskar nästa gång, det är ingen exakt vetenskap och är bara bränslet torrt brinner allt bara du får eld på det.
 
  • Gilla
SuperDani och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.