T
Har har precis isolerat klart i attefallshuset och ska nu sätta upp ångspärren. Det är ju minusgrader ute nu så jag funderar på om jag måste köpa en byggfläkt eller liknande för att värma upp huset innan jag sätter upp plasten :thinking:

Eller går det att sätta upp plasten ändå trots kylan?
 
T Ejmelie skrev:
Har har precis isolerat klart i attefallshuset och ska nu sätta upp ångspärren. Det är ju minusgrader ute nu så jag funderar på om jag måste köpa en byggfläkt eller liknande för att värma upp huset innan jag sätter upp plasten :thinking:

Eller går det att sätta upp plasten ändå trots kylan?
Väljer du plast ska du väl för all framtid ha huset uppvärmt? Lär vara en mycket liten kostnad med en byggfläkt och energin till den jämfört med uppvärmnings kostnaden för nästa år eller för de kommande 10 eller 50åren
 
surris
Ja du behöver ha värme på, du behöver också ha säkerställt fuktkvoten i virket innan du sätter igen med plast. Men har virket inte blivit utsatt får någon väta så ska det inte vara några konstigheter.
 
Nej du behöver inte ha värme. Se bara till att inte bygga in fuktigt material.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Har har precis isolerat klart i attefallshuset och ska nu sätta upp ångspärren. Det är ju minusgrader ute nu så jag funderar på om jag måste köpa en byggfläkt eller liknande för att värma upp huset innan jag sätter upp plasten :thinking:

Eller går det att sätta upp plasten ändå trots kylan?
Nej, det är tvärt om. Du ska inte ha nån värme på.

Om du börjar värma upp huset innan du satt upp diffspärren så får du ju precis den situation som du vill undvika, själva anledningen till att ha diffspärr. Så det bästa är att du kan sätta upp diffspärren när det är samma temperatur rätt igenom på allt material.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
surris
Ja missuppfattade lite. Som skrivs innan, du ska inte ha på värme innan du sätter upp ångspärren men efter du satt upp den så ska värmen på.
 
T
F fribygg skrev:
Väljer du plast ska du väl för all framtid ha huset uppvärmt? Lär vara en mycket liten kostnad med en byggfläkt och energin till den jämfört med uppvärmnings kostnaden för nästa år eller för de kommande 10 eller 50åren
Nu var ju inte det svar på frågan. Frågan var om jag behövde värma huset nu när jag sätter upp plasten.
 
Och svaret är att så fort du har fått upp plasten måste du altid hålla bygget uppvärmt och att kostnaden för byggfläkt och el under byggtiden lär vara obetydlig jämfört med de kommande kostnaderna för uppvärmning
 
T
Ang ångspärren. Jag skulle vilja tejpa den mot fönstret. Men ventilatorn på fönsterkarmen ligger så lågt att jag knappt får plats med smygen under ventilationshålet.

Hur hade ni gjort?

Närbild av ett fönster med en synlig ångspärr som ansluter till fönsterkarmen, under en ventilationsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade gått med plasten fram till fönsterhålet sen tejpat fast plasten in under fönstret runt om och sen mjukfogat runt fönster så att mjukfogen sätter sig mot fönster och tejp.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.