Hej,

Tänkte sätta in en Strand Inox G-36 i duschen.
INOX-G-36-side.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste man ha en sån ful väggbricka bakom?

M114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om inte, vad behöver man ha för att få ihop det?

/k
 
Det beror lite på vad som kommer ut ur väggen. Sitter det en väggdosa skippar man den stora plattan och sätter blandaren med specialnipplar rakt i väggdosan. Googla väggkopplingssystem.
 
Kan tillägga att det är ett nybygge...
 
Krilleman
Borde inte vara några som helst problem att undvika klassiskt blandarfäste om du påtalar det! Eller bygger du själv?

Och vilket märke på slang tänkte du använda? (jag antar att det är PEX i nybygget)
 
Exakt. Ska ta upp det med VVS-firman sen när det är dax. Men vill ha lite kött på benen så jag kan hänvisa till rätt prylar. Hittade denna video nu http://www.youtube.com/watch?v=BGUv2N5CiOg så ja antar att det är något liknande jag behöver då! Nästan glasklart nu :)
 
Krilleman
Vatettes system fungerar klockrent och då är du inte beroende av en viss slangleverantör då den funkar fint på både 15 & 16 slang!

Men den kräver ett special-verktyg som inte alla VVS-firmor har (kapverktyget synes i filmen). Men säger du till i tid och har en reko röris på plats är det inga som helst problem!

Produkt-länk här
 
Redigerat:
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Vatettes system fungerar klockrent och då är du inte beroende av en viss slangleverantör då den funkar fint på både 15 & 16 slang!

Men den kräver ett special-verktyg som inte alla VVS-firmor har (kapverktyget synes i filmen). Men säger du till i tid och har en reko röris på plats är det inga som helst problem!

Produkt-länk här
En vanlig PEX-sax har väl alla idag?
 
_kiM__ skrev:
Exakt. Ska ta upp det med VVS-firman sen när det är dax. Men vill ha lite kött på benen så jag kan hänvisa till rätt prylar. Hittade denna video nu [länk] så ja antar att det är något liknande jag behöver då! Nästan glasklart nu :)
Säg till i tid!

Tänk på att den blandare du valt följer EU-standard 150C/C och en svensk VVS:are kommer dra ut rören på 160 C/C om du inte säger till i tid och då måste du använda excenter vilket gör att det blir inte lika snyggt och blandaren kommer ca 20 mm mer ifrån väggen.

Dock så får du det lättare att byta blandare i framtiden då du följer svensk standard isåfall.
 
Fräsen för vägggenomföringen. Kostar väl typ 1200 eller något.

jag sågade mina med ett bågfilsblad, men det är inget jag skulle rekommendera gemene man.
 
corre skrev:
Fräsen för vägggenomföringen. Kostar väl typ 1200 eller något.

jag sågade mina med ett bågfilsblad, men det är inget jag skulle rekommendera gemene man.
Då bryter du garanti mot tillverkaren också.
 
Tillverkaren beskriver det själva i sin monteringsanvisning, så det är lugnt.
Likväl, det är lurigt nog, så rekomendera det gör jag inte.
 
corre skrev:
Tillverkaren beskriver det själva i sin monteringsanvisning, så det är lugnt.
Likväl, det är lurigt nog, så rekomendera det gör jag inte.
Fan du menar på fixturen? Isåfall missförstod jag. Trodde du kapade röret med bågfil.
 
Finns ett fabrikat som jag brukar montera som är mer designad med bra detaljkvalite och att fästena är högblanka.
Dessutom är det väldigt bra att montera då det följer med kopplingset för 12/15 cu och pex 15x2.5 med fästet.http://www.tapwell.se/blandarfäste/Search
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.