Skall bygga ett Attefallhus med liggande fjällpanel.
Jag har tittat på Svenskt Trä (Träguiden) för att se "hur man gör" och det är en sak som förbryllar mig...
Kolla in sidan "Yttervägg med liggande panel"!
Här har man lagt på spikläkt 34x45 utanpå reglarna 45x95.
I texten står det att man spikar fast panelen med spik som skall gå minst 34 mm i läkt/spikregel men inte in i bakomliggande "bräda".
Längre ner står det att vid lättreglar skall spikläktens tjocklek vara sådan att spiken huvudsakligen fäster i spikläkten och inte riskerar att spjälka regeln.

Det här verkar väldigt konstigt tycker jag, i "alla" bygganvisningar jag sett så spikas det genom spikläkten och in i stående reglar. Och spikläkten är mest till för att skapa en ventilationsspalt mellan panel och husstomme.

Hur ligger det till egentligen?
Kan man inte sätta vindpapp följt av 11 mm läkt följt av fjällpanel på väggen? Dvs man får en tjocklek på 22+11+2 mm för panel, läkt och vindpapp/skiva utanpå regelverket.
Blir ju 25 mm tunnare än vad de beskriver, men jag ser inte anledningen till den tjocka spikläkten...
 
Jo, nog ska reglarna 45x95 klara att spika i! Gör som du säger istället!
 
Spikläktens enda funktion är att skapa en luftspalt. Jag brukar rekommendera 16-19 mm tjocklek.
 
När jag reparerade ett par panelklädda väggar hemma i kedjehuset förra hösten så var det så att under panelen fanns det en asfaboard och det var innanför det regelverket och isolering.
Ingen luftspalt så långt ögat kunde se...
Så då undrar jag över detta med luftspalt, är det nödvändigt?
 
Nu har jag inte läst i nämnda text, men om det står så om lättreglar så är det nog helt rätt. Lättregel är en konstruktion av klena reglar och en board mellan och kan i profil liknas vid en I-balk, och då är det lätt att spräcka den klena regeln om alla spikar går in i den. Men du har ju en vanlig regel stomme antar jag så följ anvisningen för en sådan, och inte för lättreglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.