Om man ansluter induktions häll (fas 1 och 2) och ugn (fas 3) fast i en kopplingsdosa istället för att använda stickproppar, måste man då installera separat allpolig brytare eftersom det inte går att bryta spänningen genom att dra ut stickproppen? Räcker det med att man kan bryta med säkringarna?

Det känns som det blir lite tight att få plats med både ett perilex och ett vanlig enfas uttag till ugnen.
 
Det räcker med säkringarna.
 
Tack för svaret! Det står i installationsanvisningarna till ugnen att man måste ha en allpolig brytare om stickproppen inte sitter så man kommer åt den. Lite konstigt att det står att man måste ha det om det inte finns en sådan föreskrift.
 
Det är inte föreskrifterna som "bestämmer" hur en apparat ska anslutas utan det är tillverkaren (kan även vara importören). Så grundregeln är att man ska följa installationsanvisningen. Allpolig brytning kan man åstadkomma på lite olika sätt, ett är att skruva ur säkringarna.
 
elmont skrev:
Det är inte föreskrifterna som "bestämmer" hur en apparat ska anslutas utan det är tillverkaren (kan även vara importören). Så grundregeln är att man ska följa installationsanvisningen. Allpolig brytning kan man åstadkomma på lite olika sätt, ett är att skruva ur säkringarna.
Allpolig brytning brukar ju omfatta även nollan så då kan det ju rimligtvis inte räcka med att skruva ur säkringen/säkringarna bara..

//Patrik
 
Det med att neutralledaren omfattas av allpolig frånskiljning kom och gick väl med blå boken? I reglerna idag står det väl något i stil med att nollan inte behöver brytas ifall nätägaren garanterar att den har tillräckligt låg resistans till jord. Annars kan man ju sätta 4-poliga dvärgar.. Inget fel i att bryta nollan, Perilex funkar ju bra i de flesta fall men det borde inte finnas någon större fara att bara bryta faserna.
 
Nollan måste inte brytas vid allpolig brytning, men den får brytas. Ska man arbeta med det elektriska inuti en utrustning är det definitivt en fördel om nollan bryts.
 
Men jag antar att det inte är praxis att använda separata brytare i sånna här installationer, eller?
Dock; om jag bara har säkringarna så frångår jag ju tillverkarens installationsanvisningar om allpolig brytning eftersom jag bara bryter faserna och inte nollan? Sätter man i verkligheten någonsin in separata brytare vid nyinstallation?

Texten i installations anvisningarna är kanske en översättning från ett lands språk där det finns krav på allpoliga brytare.
 
Nej, tycker inte du frångår tillverkarens instruktioner, du bryter alla tre poler och det är tillräckligt. Om man sen ska in i spisen och rota skiljer man ifrån i dosan, kan ju köra öppningsbara Wagos t.ex.
 
Aldrig sett eller monterat en separat brytare. Vart får du praxsis ifrån.
Allpoligbrytning =betyder att faserna skall kunna brytas. *Huvudbrytare är exempel på det.
 
Så här säger standarden 60335-1:

If a stationary appliance is not fitted with a supply cord and a plug, or with other means for disconnection from the supply mains having a contact separation in all poles that provide full disconnection under overvoltage category III conditions, the instructions shall state that means for disconnection must be incorporated in the fixed wiring in accordance with the wiring rules.


Den säger att när det varken finns en stickpropp eller någon annan frånskiljare, så ska bruksanvisningen föreskriva en allpolig brytare.

Kravet på denna är att den ska motstå en blixturladdning eller jordfel i nätet (närmare bestämt 4 kV). Det kräver dels att brytavståndet är tillräckligt, vilket en vanlig frånskiljare garanterar, och dels att överspänningar från blixtnedslag inte kan leta sig in i spisen.

Då de flesta matas med TN-C, dvs gemensam N och PE så tillför en brytning av N inte något. Enda skälet skulle vara att undvika utlösning av JFBn om man råkar kortsluta N och PE.

Skulle bostaden vara matad med TN-S från distributionstransformatorn kan det dock finnas skäl till det. Men då har man troligen en fyrpolig huvudbrytare i centralen också, vilket undanröjer behovet av en separat brytare till spisen. I vilket fall har man en fyrpolig JFB där dagens årsmodeller är godkända som frånskiljare.

Vi kanske skulle glida in lite på badrumsfläktar också. De modeller som har en inbyggd brytare bryter L och N, inte de eventuella tändtrådar som också kan finnas. Här kan det finnas skäl som skydd mot mekanisk skada. Brytning av både fast fas och N förhindrar ju att fläkten startar. Men det har jag inte kunnat bekräfta för just badrumsfläktar. Det finns ju en chans att tillverkarna fått detta om bakfoten också...
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Vi kanske skulle glida in lite på badrumsfläktar också. De modeller som har en inbyggd brytare bryter L och N, inte de eventuella tändtrådar som också kan finnas. Här kan det finnas skäl som skydd mot mekanisk skada. Brytning av både fast fas och N förhindrar ju att fläkten startar. Men det har jag inte kunnat bekräfta för just badrumsfläktar. Det finns ju en chans att tillverkarna fått detta om bakfoten också...
Ja, när jag hör allpoligbrytning så tänker jag tveklöst på badrumsfläktar och då framförallt på PAX eftersom dom har en separat allpolig brytare. Den bryter fas och nolla och det har jag tolkat som allpolig brytning (i enfaskrets), annars hade det ju bara varit en vanlig enpolig strömbrytare...

//Patrik
 
Och när det gäller Pax så är jag rätt övertygad om att skrivningen är till för länder som tex Norge där man kör två fas utan nolla och då är det befogat att bryta bägge ledarna.
Och som skrivits tidigare NOLLAN behöver INTE brytas vid allpolig brytning, det är nått som varit "feltolkat" av många inom yrkeskåren sedan mycket lång tid tillbaka.
Som exempel kan man ta säkerhetsbrytare, som har allpolig brytning, oftast är trepoliga ev med en hjälpkontakt, och den kontakten får INTE användas för att bryta laster då den bryter tidigare än "faserna" och sluter senare. Alla som vet lite om el förstår vilka risker det kan medföra.
 
För allpolig brytning på TN-C-S system borde ju räcka med faserna, enligt Bo Siltbergs beskrivning.

Däremot behöver man i ett TT system (separat jordtag, nollan sammankopplad med jord vid transformator) bryta nollan, vilket faktiskt görs. Det finns dvärgbrytare med 1P + N och 3P + N för just detta ändamål. Nollan bryts då bara med en brytare, finns inget överströmskydd på den polen. Jag kan tänka mig att det är halvkul med fasskenor... Däremot blir det lätt att isolera irriterande fel mellan N och PE som löser ut jordfelsbrytaren.

Även i IT-system kan finnas anledning att bryta nolledaren. Det norska systemet har ingen nolledare, men utanför Sverige är IT system krav för viss utrustning på sjukhus och dessa kan ha nolledare. (Se IEC 60364-7-710)
 
Jag har för mig att PAX manual säger något i stil med, finns både tändtråd och L så ska dessa ligga över brytaren, finns endast L så är det N och L som ska brytas...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.