Min termostat till golvvärmen har pajat, men en ny Ebeco går ju lös på 7-800 kr. Kan man använda vilken termostat som hellst till golvärmen, eller måste man ja just Ebecos termostat?

Mvh Erik
 
Har du kollat kretskortet så den är ok? Trodde vår Ebeco hade säckat ihop efter ett år, men öppnade upp den och såg ett hav av kalllödningar. Funkade klockrent efter man vart o städat upp med lödkolven.
 
Det fungerar med vilken termostat som helst, MEN för att få nån komfort på golvet måste det finnas en golvgivare och dom brukar vara specifika för resp. termostat. Och då är 7-800 för en ny rätt billigt.
 
Jag ringde Ebeco, de trodde att termostaten lagt av, det syns också att nått motstånd eller nått pajat när jag skruvade loss den.
Golvgovaren, sitter den nere i golvet? Den kommer man ju inte åt i sådana fall.

E
 
Golvgivaren lägger man i ett rör/slang som ligger från dosan och ner i golvet, man måste ju ha möjligheten att byta givare om/när den går sönder. Har du inte nått rör så får du köra på en vanlig rumstermostat men det fungerar mycket sämre.
 
  • Gilla
Tomas1981
  • Laddar…
Byt motståndet då! Dom få liknande termostater jag sett har en simpel nätdel med ett/två motstånd, likriktare och en zenerdiod (som i många rörelsevakter etc). Det är antingen motståndet ett zenern som brukar ta stryk.
 
Tack för svaren, men byta motstånd är nog inte min grej, kan inte löda tyvärr, och känner ingen händig.

Erik
 
Har själv reparerat en Ebeco-termostat. Det var en lödning som släppt på den (ytmonterade) kontakt som förband två kretskort i den . . Riktigt överkomplicerad konstruktion verkar det dessutom som..Fattar inte hur man kan behöva 2 kretskort (varav åtminstone det ena hade kompnenter på bägge sidor...) ... för en så enkel uppgift...

Det verkar som om de haft kvalitetsproblem när de övergått till blyfri lödning? Det kan ju bli sekundärfel så komponenter "brinner" om lödningar är dåliga, så kolla dessa innan du ev byter en bränd komponent (Finns heller ingen garanti att inte fler osynliga fel uppstått i andra komponenter)

Om man skall ge sig på att löda så är vanligt hederligt (tunnt) tenn/bly-lod med "inbyggda flusskanaler" att rekomendera.
 
LVI har en termostat som kan programmeras om för olika golvgivare .
Men den är dyr.
 
Appropå vitsen med komplicerade termostatfunktioner:
Har man golvvärme i ett klinkergolv på en betongstomme (eller i massor av flytspackel) är alla finessser ganska oviktiga, konstruktionen är så "trög" att en vanlig till/från termostat är fullt ok.
 
Utan golvgivare får man växelvis varma eller kalla golv oavsett vilken typ av golv man har.
 
Jag blir ju bara nmer förvirrad ;-)
 
Om du bor i närheten av Umeå så kom till mig så kan jag titta om det är något lödfel eller uppenbar trasig komponent.

Protte
 
lillefar skrev:
Jag blir ju bara nmer förvirrad ;-)

Lossa termostaten, det går en tunn kabel i ett rör nedåt mot golvet, dra i den, följer den med upp?

Ja- Mät på sensorn med ett mätinstrument, OHM ska stämma med EBECO´s värden, finns på internet.
Köp ny sensor om värdet inte stämmer.
Stämmer värdena, köp ny termostat.


Nej- köp en termostat med luftgivare

exempel på OHM-värdet
http://www.ebeco.com//showpic_prod_spec.php?id=41&bild=5
sida 2, högst upp till höger.

STÄNG AV STRÖMMEN INNAN DU PILLAR MED TERMOSTATEN.
 
Tack för att hjälp, ska ta tag i detta snarast.
Tack för erbjudandet Protte, men ska inte ner till Umeå på länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.