Vi har mest kollat på hus på totalentreprenad, typ LB-hus. Men eftersom vi kan få gratis arkitekthjälp undrar jag lite över det här med lösvirke:

  • Måste man vara byggnadsingenjör själv för att ro ett sånt projekt i land?
  • Tar det massor med tid? (Även om man köper in allt arbete.)
  • Kan man över huvudtaget hålla budget?
  • Finns det företag som bygger med lösvirke och ändå har totalentreprenad? I så fall vilka?

Jag är mycket skeptisk till lösvirke, kan det verkligen funka lika enkelt och smidigt som prefab? Dessutom gissar jag att det blir rejält mycket dyrare och att budgeten säkert kan sprängas med flera hundratusen kronor. Är det jag som har fördomar?
 
Jepp, du har fördomar. Jag skall bygga med lösvirke. Visst tar det längre tid, men att det ska bli dyrare är helt fel. Givetvis kan det väl som alla hus bli svindyrt, men generellt är det billigare. Fiskarheden, Varbergshus är exempel på lösvirkestillverkare. Totalentrepenad vet jag ej. Finns väl nån husjämförelse här som Marlene gjorde reklam för. Sök runt lite.
 
* Man måste inte vara expert själv för att ro ialnd ett lösvirkesbygge. Man kan köpa hjälp (projektledare, seriös totalentreprenör etc)
* Räkna med att det tar mycket av er tid i anspråk att lösa alla småfrågor som alltid uppstår. Många tycker det är tillräckligt tidsödande att bygga med typhusfabrikanter.
* Jo budget kan visst hållas men det kräver goda förberedelser, felfria handlingar och järnhård kostnadsdiciplin. Det är lätt att man rycks med och beställer extra under resans gång.
* Det finns företag som bygger lösvirke på totalentreprenad. Det handlar om små eller medelstora byggföretag.
* Lösvirke kan gå lika smärtfritt som ett prefab MEN risken för problem är större.
* Jag hade rekommenderat att ni anlitar en erfaren projektledare i ett tidigt stadium så ni har någon kunnig vid er sida. Det kan vara samma person som ni senare utser som KA.
 
Tack så mycket för svaren!

Det är nog egentligen främst tidsfaktorn som är avgörande. Det är mycket att tänka på ändå när man bygger och jag vet inte om vi har tid med att hålla i så många trådar som det blir med lösvirke. Svårt också att vara säker på om firmorna kommer finnas kvar eller om de kommer konkursa rätt vad det är.
 
Vansjöhus kör med totalentreprenad på lösvirkeshus. Fördelen med lösvirke är att man har större möjlighet att "bygga/få" som man vill.
 
Janet_Johan skrev:
Vansjöhus kör med totalentreprenad på lösvirkeshus. Fördelen med lösvirke är att man har större möjlighet att "bygga/få" som man vill.
Det där verkar intressant, de ska jag kolla upp!
Tack för tipset!
 
Annars skulle väl ett alternativ vara att köpa en färdig stomme? Det finns väl husföretag som kan erbjuda egenritade stommar? Nån som har koll på några sådana företag?
 
VillaVarm kan bygga en stomme till er iutifrån er egen ritning, sedan kommer deras snickare och sätter upp den på någon dag, och sedan börjar ert arbete med att lägga takpannor, sätta upp skalskydd och hela insidan.

Kolla på www.villavarm.se för mer information
 
Gladh skrev:
VillaVarm kan bygga en stomme till er iutifrån er egen ritning, sedan kommer deras snickare och sätter upp den på någon dag, och sedan börjar ert arbete med att lägga takpannor, sätta upp skalskydd och hela insidan.

Kolla på www.villavarm.se för mer information
Låter lovande!

Eh, men håller de på att gå i konkurs? Hemsidan är ju totalt urflippad, "msxml3.dll error 800c0005' The system cannot locate the resource specified. /inc/blogg.asp, line 10"

:eek:
 
Det finns många företag som kan leverera husstomme (er egen ritning). Vi ritade själva och kunde mkt väl ha beställt "bara stommen". Vi frågade 17 företag i högkonjunkturen och flera hade inte tid just då (andra var bara snorkiga som Villa Varm exv)... bäst respons fick vi från Västkustvillan/Borohus, Värsåsvillan, Sävsjöträhus och Vallsjöhus (som jag minns nu). Vissa låtsades att de kunde bygga efter egen ritning, t.e.x A-hus, fattade aldrig vad de pysslade med...
 
Pratade med en kompis som ska bygga ett hus som han ritat själv, eller som han vill det ska se ut :) Han tog kontakt med Vansjöhus och då fick han hjälp av dom att få ett hus som han ville ha. Han blev välfigt nöjd :)
 
Vi bygger i lösvirke och skall stomresa med en lokal byggfirma från stenungsund (norr om Göteborg). Jag är till naturen en bra projektledare (klappar mig själv på axeln:) ) men har ingen erfarenhet från husbyggande.

Hitills har allt markarbete inklusive sprängning genomförst smärtfritt. (Vi har en sluttningstomt och har ritat huset själva). Nu ska dom börja gjuta plattan för garaget samt bygga garaget för att sedan fortsätta med plattan för huset ovanpå. Vi har haft olika firmor för allt, men de som ska stomresa huset gör även grunden samt garaget. Alla andra har jag lejt själv, via kontakter eller på rekomendationer.

Efter stomresningen har vi ytterligare hantverkare som skall in och fixa med allt inomhus samt altan.

Markarbeterna påbörjades i slutet av april och vi ska flytta in den 1 november. (Kanske inte har lagt alla golv och tapetserat då, men vi flyttar in ändå).

Tidsmässigt har jag lagt en hel del tid på att läsa på och se till att jag inte middar något. Har dock haft mycket hjälp från man och min far som är kunninga samt från han som ska stomresa huset. (Tilläggas skall att jag jobbar heltid samt har en 8 mnaders). Så det är inte omöjligt och faktiskt jäkla kul om man är lite lagd åt projektledarrollen. (och har bra och kunninga människor runt sig som kan ge råd och tips).

Vi får väl se om huset är inflyttningsklart den 1 november som planerat.

Lycka till! (till er och oss...hehe)
 
Hej Flindra, kör med lösvirke om du har en arkitekt, jag bygger i lösvirke eller prefab leverans, med snickare från orten, kom bara ihåg att skriva ned allt snickaren inte skall göra, det blir oftast enklast så.
Och sist av allt glöm inte att anlita en fristående besiktningsman som går igenom bygget och ser till att allt blir riktigt, snickarna "glömmer" ibland sånt som inte syns, t.ex. avrinningsplåten under takfoten, den där extra skruven i räcket o.s.v.
Prisskillnaden är noll mellan prefab element och stomsnickrat hus, stommen reser ett par snickare lätt på 2 veckor. Allt blir dessutom sammanfogat i en bit.
 
Hej igen, och tack för alla svar!

Lösvirke hade kanske kunnat vara ett alternativ för oss, om vi hade varit i ett annat läge i livet. Även jag älskar projektledarrollen! Men jag tror vi tar oss vatten över huvudet om vi bygger med lösvirke. Vi håller på och ska rodda ihop trädfällning och grävning av VA, samt rivning av några gamla uthus som nu står på tomten (de är ivägen för huset tyvärr). Bara dessa tre saker är nästan ett halvtidsjobb, det är svårt att få ihop sina timmar på heltidsjobben redan nu. Då har vi egentligen ingen vidare tidspress på oss, men ändå upplever vi att det är himla mycket att göra.

Vi har ett litet barn och ett syskon på väg, visst hann jag mycket förra gången jag var mammaledig (då jobbade jag halvtid hela mammaledigheten), men nu kommer vi ha två små barn med två år mellan, och den stora kommer ju bara gå 15 timmar per vecka på dagis. Jag blir stressad bara jag tänker på att ro ihop folk till ett helt bygge, när nu enbart trädfällning och VA kan ta så mycket tid.

Nej, vi lämnar nog hellre över ansvaret på ett företag som bygger med totalentreprenad. Det känns helt enkelt tryggare både ekonomiskt och nåt-kan-gå-snett-mässigt att anlita ett företag som har byggt samma hus flera hundra gånger och kan sin sak.

Tack alla för era fina tips, kul att höra om era byggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.