Kanske låter helt galet. Men, vi bor i 100-årigt flerfamiljshus med självdrag.
Någon slags fläkt som sitter på taket styr utsug i centralt rör för alla lgh.
Just nu har vi en gammal inbyggd fläkt som i princip bara verkar öppna spjället.

Så frågan är om man istället för att sätta fläkt i anslutning till centralutsuget kan ha en kolfilterfläkt var som helst i köket, och öppna spjället när man vill ha lite genomdrag?
 
Ja det låter väl som en lösning som fungerar. Sen tycker jag du ska fundera på om Kolfilter verkligen är en så bra lösning. Personligen gillar jag när det man drar in också dras ut från köket. Men det finns säkert olika bra kolfilterfläktar...
 
Det kommer ju bli bättre. Kolfiltret tar bort oset men inte fukten.
 
  • Gilla
Lasso98
  • Laddar…
Tack för svar! Vi tänkte sätta skåp över ett utrymme där utdraget är, kolfilterfläkt inbyggd i skåpen så här: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


funkar det om man kommer åt utdraget på nåt sätt? Fläkten sitter i mitten på väggskåpen och hålet för utdraget sitter längst upp i skåpet närmast diskhon. Vi kan ju ansluta den dyra inbyggda kolfilterfläkten och använda som spjäll antar jag men det verkar ju lite onödigt. Fast viktigast är att vi inte får fuktskador och att brf inte blir sura.
Vad är bäst? Inga skåp alls eller skippa kolfilter?
 
Går det ansluta en vanlig fläkt hade jag gjort det.. Det finns ju lite för och nackdelar, ansluter ni fläkten så kommer ni även tappa utrymme i vänstra skåpet då rör måste gå där också. Men jag anser att kan man skippa kolfilder är det toppen. Sen kommer även lite annan input, är köket inte större än så här så hade jag maxat utrymmet av slåp. Du kommer inte vilja hänga upp stången för diskmedel så högt upp och kan därför använda ytan till skåp. Nu är ju luft alltid snyggt men erfarenheten av kök säger att skåpen man sätter upp ofta inte räcker till. Sen är jag lite för mycket för raka linjer och hade därför placerat ett 60-skåp längst till vänster.

Tog mig friheten att rita lite på din bild... Skåpen följer samma mått som bänkskåpen. kok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man inte dela ikea ritningar med varandra på något vis? :)

Hursom, håller helt med om att man alltid har för lite förvaring i köket. Men samtidigt så har i vart fall vi alltid saker som egentligen inte borde stå där. Personligen så tycker jag din skiss gör att köket känns lite "klaustrofobiskt" ;)

Om man däremot skippar 60 skåpen rakt ovanför spisen och sätter en spisväggkåpa där tror jag det skulle kännas luftigare.
 
Har själv precis flyttat ifrån ett sådant hus som ni bor i. Vi hade kolfilter fläkt och saker blir äckliga...Kan ni sätta in en ordentlig fläkt gör det. För som många andra redan sagt här en kolfilter fläkt tar inte bort fukten och en viss mängd matos försvinner inte riktigt heller, nu när vi skulle flytta och tog ner hyllor, tavlor,lampor och liknande saker sm man bara lite hippt som happt drog dammtrasan över, det var vidirigt. Fukt+damm+matos hade kletat fast på ex baksidan av hyllan så det var alldeles kletigt....
Även glas som hade stått inuti skåp var keltiga med inotorkat damm, dvsglas som vi inte använt på flera år som ex brandy glas som vi fått nån gång och bara haft i skåpet ^^
 
I lägenheten jag bodde vart det likadant, det var en centralfläkt med knappt märkbart drag som satt på 2,5 meters höjd över spisen. Det mesta i köket var täckt av en lätt fet hinna. Omöjligt att hålla rent.

Skippar man nedre högskåpet över spisen och ersätter det med en vägghängd kolfilterfläkt och drar ett spirorör genom översta raden av väggskåpen och låter det mynnar ut i två ventiler i botten på det översta väggskåpet, på var sida av den vägghängda fläktens "kanal" Skulle det nog bli en bra kombo kanske?

Edit: Skulle vara kolfilterfläkt
 
Redigerat:
Jag tror inte dina grannar blir så imponerade om du ansluter en egen fläkt till ett centralfläktsystem.
 
Tack för input! Ja det ser ut som lite för lite köksskåp på bilden, men på motsatt sida (paralellkök) har vi motsvarande längd skåp + kylfrys:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även testat att rita in vägghängd fläkt, men det känns av någon anledning inte lika tidlöst som skåp och ger lite för lite förvaring... Anledningen till att inte ha skåp hela vägen är luftighetsaspekten.

Är ju jättefint m fläktkåpa, frågan är bara om man kommer älska det lika mycket om fem år... Och som sagt, ju mer skåp ju bättre.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och vad gäller fläkt, drar slutsatsen att det är kolfilter och/eller ventil som gäller. Ansluter vi motordriven till centralutsug kommer vi gå många ovänner i trappuppgången om jag har uppfattat saken rätt...
 
Bombyliidae skrev:
Och vad gäller fläkt, drar slutsatsen att det är kolfilter och/eller ventil som gäller. Ansluter vi motordriven till centralutsug kommer vi gå många ovänner i trappuppgången om jag har uppfattat saken rätt...
Korrekt! :)

Om ni inte redan gjort det, tänk på att planera köket utifrån bästa möjliga logistik. Varor in, bereds, tillagas, duka fram, duka av, diska och ställa in i skåpen etc. Allt detta helst utan mer än max en steglängd mellan varje moment.
 
Redigerat:
Som Stefan N; #9 skriver. Inte så populärt. Du får inte ansluta en fläkt till imkanalen där det är centralventilation.
Det finns en massa trådar om du söker på kolfilterfläkt. Enl Boverkets författningssamling finns även utslag på detta som jag klistrat in förut i nån tråd.

”Genom Boverkets författningssamling, 2011:6, BFS, har verket med stöd av 16 kap. 2 § 3 plan- och bygglagen (2010:900) och 10 kap. 3 § 3 plan- och byggförordningen (2011:338) meddelat i målet tillämpliga föreskrifter för att byggnadsverk ska uppfylla kraven enligt 8 kap. 1 och 4 §§ plan- och bygglagen.
Enligt 6:25 BFS ska ventilationssystem kunna föra bort hälsofarliga ämnen, fukt, besvärande lukt, utsöndringsprodukter från personer och byggmaterial samt föroreningar från verksamheten i byggnaden.
Av 6:2524 BFS framgår vidare att frånluft i första hand ska tas från rum med lägre krav på luftens kvalitet, att, vid dimensionering av frånluftsflöden i hygienrum och kök, hänsyn ska tas till fuktbelastning och förekomst av matos samt att ventilation i kök ska utformas så att god uppfångningsförmåga uppnås vid matlagningsplatsen.
En kolfilterfläkt för inte bort lukt och föroreningar från byggnaden utan är närmast att jämföra med en luftrenare. Bolagets förslag till utförande av ventilation vid matlagningsplatsen innebär att det inte kommer att finnas ventilation, utan endast luftrenare (kolfilterfläkt) vid matlagningsplatsen.
Eftersom bolagets förslag alltså strider direkt mot gällande författningskrav ska överklagandet avslås”.
Mål nr P 3536-13
 
Seniorkonsult! Bra där. Fattar dock inte riktigt byråkratspråket. De menar att man ska ha kolfilter? Är det en allmän skrivning eller ett speciellt fall det refererar till?
 
I grunden ett specifikt ärende men hänvisningarna är Boverkets lagtext.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.