Vi har precis avslutat utläggningen av 16-32 makadam på en schaktbotten som består av sprängsten (runt 200-300)

Efter att ha vägt av så ligger det 20 cm makadam +- 1cm.

Vi skall ha 250 mm cellplast och 300 mm kantelement.

Frågan är då, måste vi lägga ex. 2-4 singel över hela plattan eller räcker det att ha den under kantelementen?
 
Jag lägger det endast runt avloppsrör och under kantelementen.

 
Vi började med hörnen igår till elementen men märkte väldigt snabbt att det var så gott som omöjlilgt att få dom jämna på 8-16 bädden. Beställde 3 ton 4-8 och har börjat lägga ut runt om där kantelementen ska stå, och vilken skillnad det blev ändå!
Mycket lättare att väga in hörnen!
 
Så ni la det bara under kantelementen... inte resten av plattan då?
 
I vårt fall kommer det nog bli viss justering även för isolerblocken,men där bör man klara sej utan detta fina eftersom det kanske inte är riktigt lika noggrant.
Men jag har inte hunnit så långt ännu, tar tid att sätta ut kantelementen, och så fick nån för sej att jag ville ha ett skyfall över mej nu på kvällen när jag låg där på knä och brottades med dom otympliga blocken:-/
 
Körde med paddan idag... packade ihop makadamen ca 1 cm där vi sprängt och 8 cm där vi fyllt ut med sprängsten.

Använde en 800 kg tung fjärrstyrd padda. Trots att den strulade lite så var den helt underbar att köra, jag paddade 130 kvm ung 5 gånger och det tog inte mer än ett par timmar att göra det (körde även när regnet var som värst, fast då stod jag i gillestugan 20 meter från paddan och rattade runt).

Så skall ni padda sprängsten så är det den fjärrstyrda som gäller.

Nu skall dräneringsslangen ner i gruset under plattan så att radonet kan ventileras ut (om det nu finns något). Sen skall det flisas till så att elementen kommer i våg.

En fråga, hur jämn var er makadambotten efter att ni paddat den? +- 5 cm?
 
Jag hadde iofs inte makadam utan ren 8-16 singel ovanpå välpackad pinmo men jag hadde nog +/- 3 cm efter första packningen. Lite justeringar och sen var jag på +/-1 cm. Det la jag sen frigoliten på. Kantelementen var betydligt nogrannare inmätta. Där gällde 6 mm på 6 meter
 
Efter dagens paddning så skiljde det +-1cm på 16/32. Nu ligger det flis över hela 176kvm med en förvånansvärt fin planhet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.