Tänkte om man har stående panel (snedsågad nedtill) och sen en offerbräda liggande längst ner (snedsågad så vattnet rinner av). Och sen lite mellanrum mellan dom för luftning.

Kommer det gå bra eller måste man ha droppbleck mellan?

Här har jag ritat ett exempel med z-panel.

offerbräda.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen en annan fråga. Fick tips om att ha en tjock offerbräda. Om jag istället har sående lockpanel så blir panelen 42 mm tjock. Hur vore det då om jag tog en 45mm tjock regel som offerbräda, skulle det funka (snedsågar den så klart uppe och nere)?

Men reglar är väl hyvlade, så färgen kanske inte fastnar så bra, eller?
 
Jag har gamla byggnader där det satt en vattubräda original (eller åtminstone från 1800-talet). När jag byggde ut och bytte den panelen, satte jag precis som du föreslog en 45x120 som med vinklade snitt på som vattubräda. Både panel och även offerbrädan sitter på en lufttad spikläkt och nu ett par år efter montage, ser jag inga tendenser till problem, utan plåt. Jag har faluröd, som innebär att träet blir blött men också kan torka upp snabbt.
 
  • Gilla
Emanuel75
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Jag har gamla byggnader där det satt en vattubräda original (eller åtminstone från 1800-talet). När jag byggde ut och bytte den panelen, satte jag precis som du föreslog en 45x120 som med vinklade snitt på som vattubräda. Både panel och även offerbrädan sitter på en lufttad spikläkt och nu ett par år efter montage, ser jag inga tendenser till problem, utan plåt. Jag har faluröd, som innebär att träet blir blött men också kan torka upp snabbt.
Hur står springa hade du mellan vattubrädan och panelen? Man borde alla fall ha så man kommer åt med pensel och kan bättra på.
 
Den varianten är inte helt ovanlig. Gissar att det fanns lokala trender, byasnickaren körde på sitt sätt.

Såhär ser det ut på vår bagarstuga, ingen plåt och ca 8 mm mellanrum. ImageUploadedByByggahus.se1407653339.234527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Snyggt :)

Borde jag häfta fast något insektsnät mellan ifall det kommer in kryp?
 
K Klicka skrev:
Tänkte om man har stående panel (snedsågad nedtill) och sen en offerbräda liggande längst ner (snedsågad så vattnet rinner av). Och sen lite mellanrum mellan dom för luftning.

Kommer det gå bra eller måste man ha droppbleck mellan?

Här har jag ritat ett exempel med z-panel.

[bild]

Och sen en annan fråga. Fick tips om att ha en tjock offerbräda. Om jag istället har sående lockpanel så blir panelen 42 mm tjock. Hur vore det då om jag tog en 45mm tjock regel som offerbräda, skulle det funka (snedsågar den så klart uppe och nere)?

Men reglar är väl hyvlade, så färgen kanske inte fastnar så bra, eller?
Hej! Står inför samma frågor som du hade. Valde du en plåt innan vattbrädan och hur gjorde du med tjockleken på vattbrädan?
Vänligen
Anna-Sara
 
M Mamma-Sara skrev:
Hej! Står inför samma frågor som du hade. Valde du en plåt innan vattbrädan och hur gjorde du med tjockleken på vattbrädan?
Vänligen
Anna-Sara
Valde att ha plåt hela vägen ner. Det håller bäst.

Och bakom hade jag råspont och underlagspapp.
 
  • Byggarbetsplats nära färdigställande, isolermaterial synligt, trä och metallstomme, grus och betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med träram och isoleringsmaterial, spikpistol och hammare i förgrunden, blå presenning inuti konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obyggd träkonstruktion med isolering och byggmaterial, på en stenplattsbelagd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Felipe Fernandez och 2 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Valde att ha plåt hela vägen ner. Det håller bäst.

Och bakom hade jag råspont och underlagspapp.
Blev ju snyggt. Och hållbart. Tror jag ska försöka mig på en plåt och offer bräda ändå. Tack för svaret, alltid kul att se lösningar.
 
  • Gilla
Klicka
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Valde att ha plåt hela vägen ner. Det håller bäst.

Och bakom hade jag råspont och underlagspapp.
Snyggt! Vad kallas den plåten och var hittar jag den? 🙂
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.