Är spekulant på ett 1 plans hus med källare. I källaren står en öppen spis som inte är besiktigad på länge.
Vi funderar på att sätta in en kamin på entré plan i stora rummet som är precis ovan för den öppna spisen och då koppla på den på murstocken.

Räcker det att få dit sotarn o få skorsten och den nya kaminen godkänd eller måste man lämna in bygglov som man får göra om där aldrig funnits kamin?
 
Inte bygglov men en bygganmälan behöver du göra, precis som om det aldrig funnits en kamin alls.
 
Det krävs bygganmälan för att:
- Riva eldstad
- Riva skorsten/rökrör
- Bygga/montera eldstad
- Bygga/montera skorsten/rökrör

Innan man får börja elda så måste man få slutbesked från kommunen.
Om man gör något innan startbesked/slutbeskedet så kan det kosta 1/2 basbelopp i straffavgift per överträdelse.
 
  • Gilla
Anders_Wil
  • Laddar…
Tack för svar
 
Byråkratin är den starkast ökade sektorn i landet och har fått rejäl hjälp utav plan o byggnadslagen. Det som tidigare sköttes av sotaren skall idag förse fler administratörer via delegerade arbetsuppgifter. Allt enl parkinsons lag. De kommande vitesbeloppen kan dessutom ge administrativ syssla för ändå fler.:thumbdown:
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 6 till
  • Laddar…
exerg skrev:
Byråkratin är den starkast ökade sektorn i landet och har fått rejäl hjälp utav plan o byggnadslagen. Det som tidigare sköttes av sotaren skall idag förse fler administratörer via delegerade arbetsuppgifter. Allt enl parkinsons lag. De kommande vitesbeloppen kan dessutom ge administrativ syssla för ändå fler.:thumbdown:
Om avståndet mellan vägg och eldstad är för litet, ska sotaren säga till på skarpen? Hur ska sotaren kunna avgöra om skorstensbygget lirar med bärande delar i huset om denne inte har utbildning för det?

Byråkrati uber alles!
 
Det är inte sotarens sak att avgöra om bärande delar av huset är ok eller inte. Krävs ingrepp i bärande delar av konstruktionen räcker det inte med en bygganmälan utan du får köra ett vanligt bygglov för dessa delar. Sotaren besiktigar endast installationen av eldstad och skorsten.
 
Flöjten5 skrev:
Om avståndet mellan vägg och eldstad är för litet, ska sotaren säga till på skarpen?
Ja, det är sotarens uppgift att säga till om det är för litet avstånd mellan eldstad/rökrör och brännbart material.
Om det är för litet så kommer inte sotaren att godkänna installationen.
Hela rökröret/skorstenen måste vara inspekterbart hela vägen, t.ex. när det går genom bjälklag/tak/vägg/mm så måste det finnas inspektionslucka/öppet vid installationsbesiktningen.
Fastighetsägaren/byggherren fyller i ett papper som bl.a. talar om vem som gjort installationen, detta papper ska sotaren också fylla i, sedan skickar sotaren in papperet till kommunen tillsammans med sitt utlåtande.
När alla papper har kommit in till kommunen behandlas det och om allt är OK så får fastighetsägaren slutbeskedet.

Flöjten5 skrev:
Hur ska sotaren kunna avgöra om skorstensbygget lirar med bärande delar i huset om denne inte har utbildning för det?
Det är inte sotaren uppgift. Så fort det ska ske en ändring av den bärande konstruktionen så måste det till ett bygglov, med allt vad det innebär med bl.a. kvalitetsansvarig.
 
  • Gilla
NHolma
  • Laddar…
Bara för att det skall bli rätt:

Det kallas inte bygganmälan i nya PBL. Det kallas numera ANMÄLAN.
Ändring av bärande konstruktion kräver inte bygglov. Det skall däremot göras en ANMÄLAN där också.
 
Som sagt, "anmälan".
Sen så brukar det inte fungera så bra med två eldstäder på samma pipa, och sotare brukar inte gilla det, även om det numera är tillåtet.
 
Jag hoppas att skorstenen är tillräckligt stor för att koppla på 1 kamin till men jag ska kolla med sotare först.
 
Demmpa, jag tror att du missade att min fråga var till den som tycker att kommunen inte ska behöva vara med. Sen behövs det som sagt inget lov för att ändra bärande element.
 
Tror du att det behövs bygganmälan om man ska ställa in en fristående gjutjärnskamin i en befintlig öppen spis och sätta in ett rökrör i den befintliga skorstenen? Vår öppna spis är enorm för den har historiskt använts som en smedja.
 
Jag ville kalla den en väsentlig ändring så svaret blir: ja.
 
Är det någon här som vet vad en bygganmälan brukar kosta?
Jag ska byta ut en vedspis i höst mot en kamin och då behöver jag alltså göra en bygganmälan?
Säkert dyrt, allt med kommun och tillstånd osv brukar vara dyrt som tusan:sly:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.