Hej; Vi är i startfas för rivning och utbyggnad av befintligt hus och nytt garage. Vi har en KA som har rekommenderat oss att skaffa en byggfelsförsäkring. Idag ringde jag till Moderna försäkringar och Villaägarnas Riksförbund, men ingen av dem hade en sån försäkring.
Moderna försäkringar sa att ENTREPRENÖREN ska ha en sån själv.
Fattar inget...:x

Vad gäller?
Måste man både ha en själv och byggentreprenören också?
Vi kommer att ha flera entreprenörer inkopplade för olika delar.

Tacksam för svar! :rolleyes:
/Johanna_A
 
Det brukar ju anges i bygglovet vad som krävs.
Står det inga krav där i så är det ju fritt fram att göra som man vill.

Byggfelsförsäkring är nog de mest bortkastade 25000kr jag haft under mitt husbygge...
Det finns så vit jag vet bara 2 bolag som erbjuder byggfelsförsäkringar, Garbo och Bostadsgaranti.
Enkelt sammanfattat, snordyrt, skitsvårt att få ersättning och tokdyr självrisk om man nu skulle lykas få igenom något.
 
Jag är byggare och ska efter semestern börja på ett lösvirkes hus, där kräver kommunen att VI tecknat färdigställande skydd (entrprenadsäkerhets försäkring) och kunden en byghfelsförsäkring.
En polare till mig (bonde) ska riva ett gammalt hus och bygga nytt , och har samma KA som min kund. Där behövdes varken eller..
Så det där med dom försäkringarna verkar vara väldigt luddigt!
Försök in i det sista att slippa för det är precis som pumba skrev....
Lycka till!
 
Byggfelsförsäkringen är inget annat än en stor bluff. Den är svindyr, chansen att du skulle få ut nånting på den är minimal. Är du självbyggare är chansen mindre än minimal, du kan aldrig få ut nånting.

Att starta ett bolag som erbjuder en värdelös produkt är naturligtvis tillåtet. Och lika naturligt borde ett sådant bolag omedelbart gå i konkurs. Men det märkliga är att man lyckats få en lag på att konsumenten måste köpa den värdelösa produkten.

En annan underlig sak är att inga vanliga försäkringsbolag konkurrerar på den här marknaden. Det finns bara två bolag att välja på: Gar-Bo,som ägs av "byggbranschen" (vad som nu menas med det) och Bostadsgaranti, som ägs till hälften av "byggbranschen", till hälften av staten.

(Är det förresten nån som vet ordningsföljden? Startades bolagen först, för att sedan lobba igenom en lag, eller fick vi en lag först och bolagen sen?)

Så i praktiken är försäkringen bara ett extra påslag på byggmaterialet och en extra skatt på nybyggnation.

Möjligen kan syftet med det hela vara att föra oss närmare Europa. Det ger en liten smak av hur det är att leva på Sicilien, där du måste betala till maffian för allt du vill göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Förstavillan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
andersmc skrev:
Möjligen kan syftet med det hela vara att föra oss närmare Europa. Det ger en liten smak av hur det är att leva på Sicilien, där du måste betala till maffian för allt du vill göra.
Hehe :D


Jag håller f.ö. med om värdelösheten i de där försäkringarna, vi krigade lite tills vi slapp skräpet.
 
Jag har inte 100% belägg för detta men hörde att det var dom stora drakarna som startade dessa bolag. (tex NCC,Skanska,PEAB)

Den KA:n vi har som även min polare har påpekade på mötet med kommunen om att lantbrukare alltid/oftast bygget själva och lyckades då kringgå den.

Ge er inte i detta!
 
Kanske dags att ge "uppdrag granskning" något att granska!
 
Det har vart "uppe" i nått program men jag vet inte hur utgången vart
 
Jag vet andra mer seriösa bolag har tittat på möjligheten att starta verksamhet som skulle kunna konkurrera med Garbo etc. men de backade när de insåg hur upplägget ser ut.

Garbo ägs ju av hustillverkarna, och du kan som konsument i praktiken inte välja försäkringsbolag, de har ett monopol i försäljningsledet. Det går inte att konkurrera på en sådan marknad.
 
Det är lätt hänt att fantasin skenar iväg när man funderar på hur de här försäkringarna egentligen kom till.

I bastun, efter att groggbrickan är rensad, öl i näven:

- Gubbar, vi borde starta nåt nytt bolag. Nån som tillverkar nåt riktigt billigt skit som alla vill köpa!
- Ja, som takpannor av papper, eller reglar av papier mache.
- Och sen den djävla reklamkampanj, så folk köper skiten.
- Men då har du ändå en tillverkningskostnad. Det är bättre med nåt som inte kostar nåt alls att tillverka.
- Som vadå?
- Tja, en titel. Nåt slags certifikat.
- En försäkring!
- Det är ju skitbra! En riktigt dyr försäkring, som aldrig faller ut!
- Vad ska dom försäkra då?
- Det får var nåt dyrt, som ett hus eller så.
- Ja, just det. När folk bygger hus gör de av med en jävla massa pengar ändå. Då spelar några tiotusen hit eller dit ingen roll.
- Men varför skulle nån köpa en värdelös försäkring?
- Reklam. Vi kör en djävla kampanj.
- Men det blir en massa utgifter ändå. Det måste finnas nåt billigare sätt.
- Vi tvingar dom helt enkelt!
- Hur då tvingar?
- En lag! En lag som säger att alla måste ha en sån här försäkring, fast den är värdelös.
- Hur ska vi få till en lag?
- Ääh, inga problem. Jag känner en kille som sitter i lagrådet. Han behöver en ny väg upp till sin sommarstuga.
- Och han i skatteutskottet, med mögel i källaren!
- Jag känner en på justitiedepartementet, som behöver lägga om taket.
- Det här går ju som tåget! Fan va pengar vi ska tjäna!
- Skål!
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
M
Det där är utan tvekan 100% sant :banghead:
 
Ja det är inget ovanligt att advokater, fastighetsmoguler, nämndemän,domare mfl är med i samma bastuklubb,rotaryförening eller frimurarorden.
Klart som f-n de hjälps åt! Folk tror inte sånt sker i snälla Sverige.
Har en bekant som råkat ut för detta i en domstol, men hon var medveten om att de kände varandra och krävde två domare...det löste sig bra kan man säga efter det.
 
D09
Johanna_A skrev:
Hej; Vi är i startfas för rivning och utbyggnad av befintligt hus och nytt garage. Vi har en KA som har rekommenderat oss att skaffa en byggfelsförsäkring. Idag ringde jag till Moderna försäkringar och Villaägarnas Riksförbund, men ingen av dem hade en sån försäkring.
Moderna försäkringar sa att ENTREPRENÖREN ska ha en sån själv.
Fattar inget...:x

Vad gäller?
Måste man både ha en själv och byggentreprenören också?
Vi kommer att ha flera entreprenörer inkopplade för olika delar.

Tacksam för svar! :rolleyes:
/Johanna_A
Ska ni bygga mycket själva?

Jag behövde ingen då jag gjorde mycket själv, tog ändå in el, vent och lite på vvs enl kontrollplanen.

Tror att om du har ABS09 avtalet så står det bland annat om att entreprenören ska ha byggfelförsäkring alt bankgaranti ( värdelöst för firmans likviditet ) om jag inte minns fel eller om det finns nyare utgåva.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.