Hej,

Jag håller på att renovera vårt kök i lägenheten. Enligt bostadsföreningen så behöver jag ha en "Alliance fläkt", men måste jag verkligen det?
Vad händer om jag inte köper någon sån utan köper en "vanlig" köksfläkt från någon butik?

Köket går i svart design och alla dessa Alliance fläktar är så sjukt fula. Jag ska ha en som monteras inuti ett 60 skåp. Jag har bara hittat fläktar i borstat rostigt stål som inte är vackra alls. Resterande vitvaror som vi kommer att ha i köket är svarta eller integrerade.

Ser fram emot era svar.
 
Du får förklara lite bättre. En Alliancefläkt är mer ett utryck för en modell och lösning. För att köksfläkten ska kunna styra även centralfläkten uppe på taket. Bor du i en lägenhet bara på en våning. Och inga andra som är anslutna till samma fläkt? Om någon annan även är i behov av samma takfläkt. Så är det inte en Alliancefläkts funktion du ska ha.
 
  • Gilla
Jakob_
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Du får förklara lite bättre. En Alliancefläkt är mer ett utryck för en modell och lösning. För att köksfläkten ska kunna styra även centralfläkten uppe på taket. Bor du i en lägenhet bara på en våning. Och inga andra som är anslutna till samma fläkt? Om någon annan även är i behov av samma takfläkt. Så är det inte en Alliancefläkts funktion du ska ha.[
S slurppe99 skrev:
Du får förklara lite bättre. En Alliancefläkt är mer ett utryck för en modell och lösning. För att köksfläkten ska kunna styra även centralfläkten uppe på taket. Bor du i en lägenhet bara på en våning. Och inga andra som är anslutna till samma fläkt? Om någon annan även är i behov av samma takfläkt. Så är det inte en Alliancefläkts funktion du ska ha.
Vilken fläkt menar du att andra kan vara i behov av, den på taket? Eller min i lägenheten?

Det huset jag bor i är övervåningen på en marklägenhet, kan man säga. Bifogar bild på grannhuset då det är det enda jag har i mobilen. Dock så är det endast två våningar där jag bor, & inte tre som på fotot.
 
  • Tvåvåningshus med gult tegel, balkonger och grön omgivning, likt grannhuset som beskrivs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mittåt det finns tydligen Aliancefläkt system för lägenhet också .Men vet för lite om dessa. Men principen är liknande. Där köksfläkten måste anpassas för takfläkten.
Alliance (franke.com)
 
S slurppe99 skrev:
Mittåt det finns tydligen Aliancefläkt system för lägenhet också .Men vet för lite om dessa. Men principen är liknande. Där köksfläkten måste anpassas för takfläkten.
Alliance (franke.com)
Ja precis, det är frankes fläktar som BRF vill att jag ska handla, men dem är ju så otrooooligt fula. Och relativt dyra med?
 

Bästa svaret

Du kan INTE sätta in en vanlig fläkt.
Det du kan göra, om föreningen godkänner det, är att sätta in en vanlig ventil för frånluften, och låta den vara fri (inte inne i något skåp alltså) och en kolfilterfläkt som recirkulerar luften i köket. Då har du snyggare saker att välja på.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Vet inte vilken modell du vill ha. Men det finns ett fåtal andra märken med Alliancefunktion också.. Annars är Anna-H:s ett alternativ.
 
  • Gilla
Jakob_
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du kan INTE sätta in en vanlig fläkt.
Det du kan göra, om föreningen godkänner det, är att sätta in en vanlig ventil för frånluften, och låta den vara fri (inte inne i något skåp alltså) och en kolfilterfläkt som recirkulerar luften i köket. Då har du snyggare saker att välja på.
Tack!
Behöver köra fläkten via ett skåp.
Är fläkt för centralventilation samma som Allians lägenhet?
 
Är det någon skillnad på Allians/Alliance & Centralventilation?

Är Allians/Alliance en typ av centralventilation som endast funkar med andra typer av Allians/Alliance eller kan jag köpa vilken typ av centralventilation som helst?
 
J Jakob_ skrev:
Tack!
Behöver köra fläkten via ett skåp.
Är fläkt för centralventilation samma som Allians lägenhet?
Om föreningen sagt att det är Alliance Lägenhet som du ska ha så är det det som gäller. Det innebär att din köksfläkt samverkar med den fläkt som finns på fastighetens tak eller vind. Fläkt för centralventilation är inte samma sak som Alliance Lägenhet.

Om du sätter in fel typ fläkt kommer din lägenhets ventilation påverkas negativt och i värsta fall även dina grannars ventilation. Dessutom åker du på att göra om det när föreningen gör en OVK-besiktning.

Här har du Frankes utbud för Alliance Lägenhet.

Och du tyckte Franke var dyra? Hold my beer... ;)
Fjäråskupans hela(?) sortiment kan anpassas för din typ av lägenhetsventilation (om du nu har en typisk Alliance Lägenhets-lösning) men då heter det Centralventilation Assist Lägenhet.
 
  • Gilla
Jakob_
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Om föreningen sagt att det är Alliance Lägenhet som du ska ha så är det det som gäller. Det innebär att din köksfläkt samverkar med den fläkt som finns på fastighetens tak eller vind. Fläkt för centralventilation är inte samma sak som Alliance Lägenhet.


Om du sätter in fel typ fläkt kommer din lägenhets ventilation påverkas negativt och i värsta fall även dina grannars ventilation. Dessutom åker du på att göra om det när föreningen gör en OVK-besiktning.

Här har du Frankes utbud för Alliance Lägenhet.

Och du tyckte Franke var dyra? Hold my beer... ;)
Fjäråskupans hela(?) sortiment kan anpassas för din typ av lägenhetsventilation (om du nu har en typisk Alliance Lägenhets-lösning) men då heter det Centralventilation Assist Lägenhet.
Tack för din hjälp! Är det endast Franke som tillverkar Alliance? Eller finns det andra kompatibla varumärken?
 
J Jakob_ skrev:
Tack för din hjälp! Är det endast Franke som tillverkar Alliance? Eller finns det andra kompatibla varumärken?
Just Alliance Lägenhet är det Franke (Alliance är deras varumärke) som tillverkar och utöver det, som jag skrev, Fjäråskupan fast med ett eget namn på tekniken. Osäker på om Thermex har något. Andra fläkttillverkare som Bosch/Siemens, Miele, Electrolux osv är bara att glömma.
 
  • Gilla
Jakob_
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Just Alliance Lägenhet är det Franke (Alliance är deras varumärke) som tillverkar och utöver det, som jag skrev, Fjäråskupan fast med ett eget namn på tekniken. Osäker på om Thermex har något. Andra fläkttillverkare som Bosch/Siemens, Miele, Electrolux osv är bara att glömma.
Tusen tack!
Jag vill ha en fläkt som är monterad direkt i överskåpet och inte bygger ner någonting. Du som verkar ha stenkoll, vet du vad jag är ute efter då kanske?
 
J Jakob_ skrev:
Tusen tack!
Jag vill ha en fläkt som är monterad direkt i överskåpet och inte bygger ner någonting. Du som verkar ha stenkoll, vet du vad jag är ute efter då kanske?
Typ som denna? Eller Fjäråskupan Diskret? Fast då landar priset på över 13k.
 
Jag har den Fjärsåskupan och den bygger ner ca 1cm, lika mycket som täcksidan som sitter under skåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.