Jag och min sambo funderar på att köpa ett hus som har en vedpanna. Men nu är det så att det inte finns någon ackumulatortank till den?
Någon som vet om det finns nå eu regler som gör att man måste ha ackumulatortank? Hur mycket kostar det att köpa en sådan i så fall?
 
En ny anläggning blir inte godkänd utan tank. Men om det inte fanns någon från början så kan ingen tvinga en att installera en. I alla fall så vitt jag vet.
Men om ni planerar att elda i vedpannan så är det väldigt dumt att inte ha en tank. Ni tjänar in mycket ved och besvär på att elda mot tank.

Begagnade tankar brukar väl ligga på ca 1000:- och uppåt. Kolla här om du vill få en uppfattning om vad nya kostar: www.rinkabyror.se

Vet du vad det är för märke/modell och årgång på pannan?
 
Pannan sattes in 1958. Så den har varit med ett tag tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter just nu.. Tack för svaret.. :)
 
Verkar som det behövs en uppdatering av värmesystemet. Om jag vore som er skulle jag i första hand kolla om skorsten är ua och hur stor yta finns i pannrum. Ta i beaktning att ett sytem med ackumulatortank(ar) kräver lite yta, en annan viktig detalj är ved var får ni tag i den och vad kostar den? Hantering av veden för det blir en hel del under en säsong, intresse för vedeldning? Som sagt många frågor annars kanske man ska välja annan typ av uppvärmning, vedeldning passar inte alla. Tror att med ett system huset har idag kan ni nog inte jobba hela dagar, behöver eldas ganska ofta iaf när det börjar bli kallt.
 
kulle
Har nuvarande ägare eldat bara ved i pannan ?
Eller sitter det kanske en oljebrännare / pelletsbrännare på den nu ?
 
Är pannan från -58 så är det kanske en gjutjärnspanna? I såna fall så ska ni behålla den, dom håller hur länge som helst!
Kan vara bra att ha som backup när det blir längre strömavbrott eller när elen blir tokdyr.
 
Nuvarande ägare har bara eldat ved i pannan men det sitter uttag för att köra med diesel.. men då saknas tanken till den med.

Märket på pannan var CLT.

Skorsten och rör i den var ua. Ytan i pannrummet är så stor att det får plats att ställa in ackumulatortankar.
 
Kan man få lite mer info om pannan, kanske det är en CTC? Jag har inte hört talas om CLT.Vilken typ av människor är ni ? gillar ni vedeldning?hur mycket tid har ni?
 
Finns väl dom som sätter in en förugn till gamla pannor, sliter väl mindre på pannan och kräver mindre passning om jag fattat det rätt...
 
Förugn är väldigt lämpligt om man dessutom har ackumulatortank kopplad till pannan. Min sambo hade en sån i sitt gamla hus. Det slutade nästan aldrig glöda i botten. Så oftast behövde bara gå ner och fylla på ved en eller två ggr per dygn.
 
Det var en CTC panna. Vi jobbar heltid båda två men jag jobbar olika skift, hoppas kunna fixa det med eldning ändå.. Vedeldning är inge problem för oss vi eldar gärna. Tiden hoppas jag också att vi har. Men vi funderar hur vi ska göra..
 
Ett tips är detta forum och försök att läsa på hur ett vedsystem fungerar. Ett optimalt system på ett optimalt ställe tar minimalt med tid. Skulle tro att jag lägger ner ca 1 tim totalt per dag och då överdriver jag nog lite, en viktig sak att tänka på är själva veden, placering av ca 20 till 30 kubik och transport till panna.
Som sagt läs på, och ta reda på hur mycket effekt ni behöver ta till lite extra, och framförallt en rejäl acktank. Köper ni ved eller har ni egen skog eller gratis ved? Detta måste också beaktas.
 
Jo det är mycket att tänka på därför vi står i valet och kvalet om vi ska köpa det eller ej. Plats för veden finns det där så det är inge problem.. MM vi får nog köpa en acktank med i så fall verkar bäst det. Vi köper ved så där blir det också en kostnad.
 
Huset vi köpte hade också en gammal kombipanna utan ackumulatortank. Som tur var fanns en cistern med en kubik olja i som kunde värma huset en del av vintern, men vi fick elda med ved när oljan inte räckte längre. Ingen hit får jag säga. Som tur är jobbar jag hemma, och då går det väl an att elda var 4-6e timme. Men inte särskilt kul kalla vinternätter när man fått dålig fyr på kvällen och det var 15 grader i köket på morgonen...
Att uppgradera med acc-tank kom aldrig på fråga, en panna från 1962 litade jag helt enkelt inte på. Vi gjorde istället så att vi lånade upp mer pengar än huset kostade och installerade bergvärme. Det gamla sunkiga pannrummet är nu ett fräscht rum där man kan greja och en hel del förvaring. Värmen behöver man inte tänka på längre, inte heller oroa sig för att varmvattensberedaren ska lägga av (den var också gammal), Och när jag såg mängden rost bak i pannan känner jag mig glad att vi bestämde att den skulle ut, det var inte vackert.
Det krav vi hade på värmen i huset vi skulle köpa var att det var vattenbaserat, inte direktel.
 
Redigerat:
Det är ju inte säkert att Sofias panna är en dubbelpanna, det kan ju vara en ren vedpanna. Då kan den funka rätt så bra även om den är gammal.
Det man ska tänka på med gamla hus är att ventilationen är uppbyggd kring skorstenen och fungerar dåligt om man inte eldar så den blir varm. Många har fått renovera skorstenen för dyra pengar efter att dom satt in bergvärme. Den har vittrat sönder pga att det inte eldades i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.